Komorniki 2016
Ogólnopolski Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej Komorniki Gminny Ośrodek Kultury  62-052 Komorniki, ul. Stawna 7/11 tel  061  8 107 449 gokkomorniki@wp.pl , www.komorniki.pl
Program
Media Telebim Instrumenty Program Kalendarium
KONCERT  INAUGURUJĄCY  FESTIWAL 3 czerwca (piątek), godz. 18.00 Kościół pw. św. Andrzeja Apostoła w Komornikach Christopher Allsop – organy (Anglia, Wielka Brytania) zespół poprzecznych fletów renesansowych „Epithalamion” Magdalena Pilch (Wrocław) Małgorzata Klisowska (Wrocław) Olga Musiał-Kurzawska (Poznań) Paweł Iwaszkiewicz (Warszawa) Radosław Pachołek – śpiew (Wrocław) Alina Kurczewska – prowadzenie koncertu
 PROGRAM Epithalamion 1) Claudin de Sermisy (ok.1490-1562) – Au joli bois 2) Manuskrypt Henryka VIII (1491-1547) – Helas Madame (śpiew)   – Madame d’amours 3) Heinrich Isaac (1450-1517) – Innsbruck, Ich muss dich lassen (śpiew) 4) Cipriano de Rore (1515-1565) – La bella netta ignuda (diminucje Giovanni Bassano)          (śpiew) 5) Jacques Arcadelt (ok.1500-1568) – Il bianco e dolce cigno (śpiew) 6) Cipriano de Rore (1515-1565) – Io canterei d’amor (diminucje Girolamo dalla Casa) Muzyka organowa Anglii i Walii 7) Herbert Murrill (1909-1952) – Carillon 8) Thomas Tomkins (1572-1656) – Worcester Braules 9) Edward Elgar (1857-1934) – Chanson de Matin (aranżacja: Herbert Brewer) 10) John Stanley (1712-1786) – Voluntary in D major, Op. 5, No. 3 11) Ralph Vaughan Williams (1872-1958) – Rhosymedre 12) William Mathias (1934-1992) – Toccata Giocosa Epithalamion 13) Bartolomeo Tromboncino (1470-1535) – Vergine bella (śpiew) 14) Johannes Stockhem (ok.1440-ok.1500) – Je suis d' Alemagne (śpiew) 15) Claudin de Sermisy (ok.1490-1562) – Amour me poingt (śpiew) 16) Thomas Crecquillon (ok.1505-1557) – Je suis aimé de la plus belle  17) Jacobus Clemens non Papa (ok.1510-1556) – Frais et gaillard     (diminucje Girolamo dalla Casa) 18) Jacotin Godebrye (zm.1529) – Jectes moy sur l’herbette 19) Wacław z Szamotuł (1524-1560) – Już się zmierzcha (śpiew)
Christopher Allsop jest organistą jednej z największych, najpiękniejszych i najbardziej znanych katedr Anglii – Worcester Cathedral. Dyryguje tam chórem dziewczęcym i chłopięcym, oraz jest akompaniatorem chóru katedralnego. Christopher urodził się w Londynie. Otrzymał stypendium organowe w St. Martin-in-the-Fields, Trafalgar Square, oraz w St. George's Chapel, Windsor Castle. Studia magisterskie ukończył w 1996 roku w Trinity College w Cambridge, gdzie studiował organy u Richarda Dunster-Sigtermansa, Iaina Simcocka i Davida Sangera. Christopher wykładał muzykę na uniwersytecie w Cambridge oraz pełnił funkcję organisty w kościele St. Mary's w Cambridge, po czym przeniósł się do Birmingham. W Birmingham objął stanowisko asystenta organisty w katedrze oraz organisty prestiżowej szkoły Blue Coat School. Był akompaniatorem chóru katedralnego podczas wielu transmisji radiowych, tourne koncertowych oraz nagrań CD. W szkole zaś uczył organów, fortepianu oraz teorii muzyki. Również w Birmingham założył chór kameralny - New Birmingham Scholars Chamber Choir oraz wykładał w konserwatorium muzycznym. Regularnie współpracował z takimi zespołami jak Ex Cathedra oraz Birmingham Bach Choir. Od 2004 Christopher początkowo pełnił funkcję asystenta organisty w katedrze w Worcester oraz był nauczycielem muzyki w katedralnej szkole chóralnej The King's School, a w 2012 roku objął stanowisko dyrektora muzycznego katedry. Christopher jest także organistą festiwalowym najstarszego festiwalu muzycznego na świecie (w roku 2015 odbył się jubileuszowy, 300. festiwal), który odbywa się w katedrze w Worcester. Jest także asystentem dyrygenta i repetytorem chóru festiwalowego - Worcester Festival Choral Society. Jego solowe nagranie organowe ukazało się w 2014 roku w wytwórni Regent i nosi tytuł The English Cathedral Series Volume 18. Zespół Epithalamion to jedyny w Polsce konsort renesansowych fletów poprzecznych. Został założony jesienią 2010 roku z inicjatywy Pawła Iwaszkiewicza i Magdaleny Pilch. Oficjalnym debiutem zespołu był występ na festiwalu „Maj z Muzyką Dawną we Wrocławiu” w 2011 roku a także gościnny udział w nagraniu płyty Musica Gratulatoria z wrocławskim zespołem Ars Cantus pod dyrekcją Tomasza Dobrzańskiego w czerwcu 2011 roku. Epithalamion brał poza tym udział w festiwalach: Na Gotyckim Szlaku – Muzyka w zabytkach Pomorza Zachodniego (Kołbacz 2012), Niedziela z Muzyką u Świętego Mateusza (Łódź 2013), Koncerty Adwentowe u Bożej Opatrzności (Wrocław 2013) i Artelier (Szczecin 2014). W grudniu 2013 roku zespół występował również w Kościele Łaski Bożej w Poznaniu. Z konsortem stale współpracuje wrocławski kontratenor Radosław Pachołek, a okazyjnie również inni wokaliści specjalizujący się w wykonawstwie historycznie poinformowanym. Muzyka renesansu, jakkolwiek zdominowana przez twórczość wokalną, mieniła się jednak również całą paletą barw instrumentalnych, a różnorodność stosowanych ówcześnie instrumentów nie miała sobie równych w późniejszych epokach. Obok tańców i czysto instrumentalnych form muzycznych takich, jak: ricercar, fantazja czy preludium, wykonywano też powszechnie instrumentalne wersje utworów wokalnych dodając do nich w jednym z głosów (lub w kilku na przemian) wirtuozowskie ozdobniki (passaggi). W inwentarzach różnych kapel dworskich (w tym kapeli wawelskiej, która zamawiała instrumenty dęte w weneckim warsztacie rodziny Bassano) wymieniane są w równej mniej więcej liczbie flety proste, flety poprzeczne, kornety i viole. Na instrumentach tych grywali zarówno zawodowi muzycy jak i muzycznie uzdolnieni dworzanie, bowiem jak to ujmuje jeden z ówczesnych podręczników savoir vivre'u "szlachcic powinien umieć swój głos w madrygale pewnie zaśpiewać lub zagrać na violi lub flecie". Z kolei przedstawienia ikonograficzne ukazują nader często muzykujące damy i dziewczęta. Powszechną praktyką było łączenie instrumentów w 3-8 głosowe zespoły (wg terminologii angielskiej consort), które mogły składać się zarówno z instrumentów tego samego rodzaju (whole consort) jak i różnych typów (brocken consort). O ile zespoły viol, czy fletów prostych spotyka się obecnie dość często, o tyle konsorty renesansowych fletów poprzecznych należą wciąż do rzadkości. Zespół Epithalamion pragnie przyczynić się do zapełnienia tej luki i zaznajomić publiczność z niezwykłym brzmieniem tych instrumentów, jakże odmiennym od dźwięku ich barokowych, klasycznych czy współczesnych form. Muzycy grają na instrumentach z drewna klonowego, zbudowanych w 2014 roku przez włoskiego budowniczego Giovanniego Tardino, specjalizującego się od lat w rekonstrukcji średniowiecznych, renesansowych i barokowych fletów poprzecznych. W repertuarze zespołu prezentowanym w 2015 roku podczas festiwalu Muzyczna Wiosna u Luteranów w Poznaniu znajdą się polskie kościelne pieśni z XVI wieku związane z Wielkanocą i z Zesłaniem Ducha Świętego, a także europejski repertuar świecki z tego samego okresu – francuskie chansons, włoskie madrygały, kompozycje angielskie z dworu Henryka VIII i pieśni niemieckie. Magdalena Pilch w 1997 roku ukończyła studia magisterskie w klasie fletu Grzegorza Olkiewicza w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. W latach 1998-2002 odbyła studia podyplomowe w klasie fletu traverso prof. dr Linde Brunmayr – Tutz w Staatliche Hochschule für Musik w Trossingen (Niemcy). W 2013 roku przeprowadziła przewód habilitacyjny w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Od 2009 roku jest zatrudniona jako adiunkt w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Gra na fletach renesansowych, barokowych, klasycznych i romantycznych. Jest współzałożycielką pierwszego polskiego konsortu poprzecznych fletów renesansowych Epithalamion. Współpracuje z orkiestrą Fundacji Akademii Muzyki Dawnej w Szczecinie. Od kilku lat intensywnie zajmuje się również wykonywaniem repertuaru kameralnego XIX wieku na instrumentach historycznych. Małgorzata Klisowska – urodzona we Wrocławiu, edukację muzyczną rozpoczęła w Państwowej Szkole Muzycznej I-go i II-go stopnia im. Karola Szymanowskiego. Następnie odbyła studia w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie fletu prof. Jerzego Mrozika. W 2006 roku ukończyła studia podyplomowe w Staatliche Hochschule für Musik Trossingen, Institut für Alte Musik w zakresie gry na fletach historycznych, pod kierunkiem prof. Linde Brunmayr-Tutz. Swe umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich u Phillippe Bernolda, Miriam Nastasi, Petera-Lukasa Grafa, Kate Clark, Barta van Oorta, Christiana Boysena. W swoim bogatym dorobku ma wiele projektów koncertowych oraz nagrań m.in. dla niemieckiej rozgłośni SWR. Jako solistka koncertowała w Staatsoper Berlin. Jest współzałożycielką zespołów Ars Concordiae oraz Ammonit Quartett, z którym zdobyła wyróżnienie na Konkursie Zespołów Muzyki Dawnej w Stuttgarcie. Flecistka współpracuje z zespołami i orkiestrami: Ad Fontes, Harmonologia, Mitteleuropäische Barock Orchester Roveretto, Wrocławska Orkiestra Barokowa, Capella Cracoviensis. Olga Musiał-Kurzawska w 2007 roku ukończyła Akademię Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Flety historyczne studiowała we Wrocławiu na Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego a w 2011 roku ukończyła Akademię Muzyczną im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w klasach dr Magdaleny Pilch oraz dr Marka Nahajowskiego. Poza działalnością w zespole Epithalamion wspólpracuje również z orkiestrą Accademia dell'Arcadia, Wrocławską Orkiestrą Barokową, Arte dei Suonatori, Polską Orkiestrą XVIII wieku oraz Orkiestrą Famd.pl. Naukę gry na flecie doskonaliła uczestnicząc w wielu warsztatach artystycznych w Polsce i za granicą. Paweł Iwaszkiewicz grę na flecie prostym i poprzecznym studiował u Michaela Meltzera w Jerozolimie. Umiejętności doskonalił u Ricardo Kanji i Roberta Ehrlicha. Współpracownik licznych zespołów muzyki dawnej,  z którymi nagrał przeszło 30 płyt. Oprócz muzyki barokowej gra również repertuar współczesny, renesansowy, średniowieczny i tradycyjny na fletach poprzecznych, szałamajach i dudach. Autor muzyki do spektakli teatralnych. Założyciel i kierownik muzyczny zespołów "Dancerye" i "Open Folk", "Orkiestra Czasu Zarazy". Koncertował w m. in. w Niemczech, Francji, Rosji oraz w Japonii i na Tajwanie. Jest także absolwentem Wydziału Prawa Uniwersytetu Warszawskiego. Radosław Pachołek – kontratenor. Pochodzący z Wrocławia artysta swoją edukację muzyczną rozpoczął  jako uczeń PSM I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu. W wieku 9 lat wstąpił do chóru chłopięcego „Pueri Consonantes” kierowanego przez Stanisława Rybarczyka oraz Piotra Łykowskiego, z którym był związany przez wiele lat koncertując, dokonując nagrań oraz uczestnicząc w spektaklach operowych. W roku 2001 ukończył  Akademię Muzyczna we Wrocławiu jako waltornista.  Edukacje wokalną rozpoczął pod kierunkiem Dariusza Paradowskiego i Joanny Klisowskiej a następnie kontynuował ją m.in. u  Artura Stefanowicza oraz jako gościnny student  Staatliche Hochschule für Musik Trossingen w klasie Mari Christiny Kiehr. Radosław Pachołek specjalizuje się w wykonawstwie muzyki dawnej od epoki średniowiecza do klasycyzmu. Jest stałym członkiem zespołów „Ars Cantus”, Kameraliści Wrocławscy oraz Chóru Filharmonii Wrocławskiej. 
II  KONCERT  FESTIWALOWY 19 czerwca (niedziela), godz. 19.00 Kościół pw. św. Faustyny w Plewiskach Marcin Ciszewski – kontratenor (Gdańsk) Ewa Bąk – organy (Bielsko-Biała) Alina Kurczewska – prowadzenie koncertu
PROGRAM 1) Giovanni Battista Bononcini (1672-1750) – Per la Gloria d’adorarvi z opery “Griselda” 2) Giulio Caccini (1550-1618) – Canzonetta 3) Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Chorał “Jesu bleibet  meine Freude”,  BWV 147            (organy solo) 4) Franz Schubert (1797-1828) – Ave Maria                –  Litania 5) Giuseppe Gherardeschi (1759-1815) – Sonata a quisa di banda militare (organy solo) 6) Cesar Franck (1822-1890) – Panis Angelicus 7) Luigi Boccherini (1743-1805) – Menuet (opr. Edwin H. Lemare) (organy solo) 8) Johannes Brahms (1833-1897) – The Lady-bird 9) Ludwig van Beethoven (1770-1827) – Sehnsucht 10) Sigfried Karg-Elert (1877-1933) – “Lobet den Herrn” op.101/5 z cyklu “Portrety”             (organy solo) 11) Marian Sawa (1937-2005) – Ave Maria 12) Eugeniusz Brańka (1922-2009) – Salve Regina
Alina Kurczewska – dziennikarka. Ojciec – Jerzy Kurczewski był założycielem Poznańskiego Chóru Chłopięcego, w latach 1945 – 1990 – jego dyrektorem i dyrygentem. Atmosfera rodzinnego domu, wpływ osobowości ojca i stały kontakt z muzyką zadecydowały o dokonanym przez nią wyborze zawodu. Poznańską Akademię Muzyczną ukończyła z wyróżnieniem w klasie fletu Krystyny Kordyl-Budy (1977). Od tego samego roku związana z Rozgłośnią Poznańską PR, później przekształconą w Radio Merkury, uprawia publicystykę muzyczną na antenach poznańskiej i ogólnopolskiej. Prowadziła własne, autorskie audycje w programie II PR, relacjonowała ważne poznańskie wydarzenia, łącznie z Konkursami Skrzypcowymi im. H. Wieniawskiego, przygotowywała reportaże muzyczne. Laureatka wyróżnienia na Międzynarodowym Konkursie Audycji Muzycznych w Brnie (1998) Zespołowej Nagrody Przewodniczącego Komitetu ds. Radia i Telewizji (1987), Głównej Nagrody na I Ogólnopolskim Konkursie im. Jaba Webera (1997). Od 1995 roku po śmierci ojca prowadzi Fundację „Szkoła Chóralna Jerzego Kurczewskiego”. Jest członkiem Zarządu Towarzystwa Muzycznego im. H. Wieniawskiego.
Marcin Ciszewski – kontratenor, w 1999 r. ukończył Akademię Muzyczną  w Gdańsku (dyplom z wyróżnieniem w klasie śpiewu prof. Piotra Kusiewicza). Kształcił się również pod kierunkiem takich pedagogów śpiewu jak: Kinga Chełmińska (która była pierwszym nauczycielem śpiewu młodego artysty), Ryszard Minkiewicz, Kai  Wessel, Gerhard Kahry, Dariusz Paradowski. Marcin Ciszewski już w czasie studiów występował na wielu estradach filharmonicznych w kraju, wykonując głównie repertuar oratoryjno-kantatowy. Śpiewał głosem tenorowym i kontratenorowym, dlatego proces kształcenia przebiegał dwutorowo. Debiutował  w Warszawskiej Operze Kameralnej i Filharmonii Narodowej. Rozpoczął też współpracę z wieloma zespołami muzyki dawnej, m.in. IL Tempo, Ars Nova, Dolnośląska Orkiestra Barokowa, Cappella Gedanensis, Parnassos, Musica Antiqua Köln - Reinhardta Goebela. Artysta ukończył studia jako tenor, kontratenor i haute-countre, co jest ewenementem w skali światowej. Obecnie, Marcin Ciszewski śpiewa głosem kontratenorowym, a doświadczenie i wiedza jaką zdobył w czasie studiów, pozwala mu na wykonywanie współczesnych utworów o wyjątkowo rozległej skali; (np.  dzieła Mariana Sawy, czy Eugeniusza Brańki, utrwalone na płycie nagranej z Ewą Bąk  w 2009 r.) Artysta koncertował: w Niemczech, Austrii, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Grecji, Holandii, Belgii, Szwajcarii, na Węgrzech i na Ukrainie. Śpiewał na festiwalach i estradach  muzycznych w Paryżu (Katedra Notre-Dame w Wersalu)  Rouen, Luneville, Saint Denis, Rioclar, Pontoise, Grenoble, Brest, Quimper, St Renan i innych. Wystąpił w takich salach jak m.in. Concertgebouw (Amsterdam), Tonhalle (Zurich), Casino (Bazylea), Kultur Center Saal (Lucerna), Theatre Royal de Namur (Francja), Audytorium de Lyon, Opera de Besancon, Theatre du Capitole de  Tulouse, Generale Theatre de Bourg-en-Bresse. Marcin Ciszewski w 2002 r. został zaproszony przez wybitnego włoskiego dyrygenta -  Rinaldo Allessandriniego, do udziału w przedsięwzięciach muzycznych Europejskiej Akademii Barokowej w Ambronay (Francja). Artysta wystąpił  na wielu festiwalach krajowych i zagranicznych, m.in. pod patronatem; Jolanty Kwaśniewskiej (Festiwal w Helu 2003-2006 r.), Marii Kaczyńskiej (2008- 2010 r.), Prezydentów; Aleksandra Kwaśniewskiego i  Jacques’a Chiraca (Festiwal Vezere we Francji - program „Nova Polska 2004”). Artysta koncertował pod batutą wybitnych polskich dyrygentów, takich jak m.in. Stefan Stuligrosz, Marek Tracz, Tadeusz Zathey, Jerzy Kosek, Mirosław Jacek Błaszczyk, Jerzy Salwarowski, Jerzy Swoboda, Stanisław Krawczyński, Wojciech Michniewski, Jacek Boniecki, Jan Łukaszewski, Michał Nesterowicz. Marcin Ciszewski dokonał wielu nagrań CD, radiowych i telewizyjnych - m.in. płyta „Święty Kazimierz Król Polski” A. Scarlattiego (światowe prawykonanie), została nominowana do nagrody „Fryderyka” w kategorii „Muzyka Dawna”. Artysta posiada bogaty repertuar. Wykonuje muzykę wszystkich epok, jednak specjalizuje się w wykonawstwie muzyki barokowej. Od lat współpracuje ze znakomitą organistką Ewą Bąk, z którą  prezentuje na licznych koncertach sakralną muzykę wokalną. Marcin Ciszewski zajmuje się również pracą pedagogiczną – w latach 2001–2012, był kierownikiem Chóru Akademii Morskiej w Gdyni i współtwórcą zespołu. Prowadził również swój autorski przedmiot fakultatywny “Impostacja głosu i kultura słowa mówionego” na Wydziale Przedsiębiorczości i Towaroznawstwa. Od 2005 roku pracuje w Akademii Muzycznej w Gdańsku na Wydziale Wokalno-Aktorskim, gdzie uzyskał stanowisko adiunkta i stopień naukowy doktora sztuk muzycznych. Ewa Bąk pochodzi z Bielska-Białej; ukończyła liceum muzyczne w klasie fortepianu oraz Wrocławską Akademię Muzyczną w klasie organów prof. Romualda Sroczyńskiego. Brała udział w kursach prowadzonych przez: Guy Boveta, Herberta Wulfa, Josefa Hofera, Oliviera Latry, Gerharda Weinbergera, Bernharda Gfrerera, Wolfganga Zerera, Ludgierda Lohmana, Michala Novenko, Petera Van Dijka, Juliana Gembalskiego, Marka Toporowskiego, Mariettę Kruzel-Sosnowską. Ukończyła Studium Korepetycji Wokalnej przy Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Koncertuje w kraju i za granicą (Szwecja, Belgia, Niemcy, Czechy, Szwajcaria). Zajmuje się kameralistyką zarówno na fortepianie jak i na organach. Współpracuje z wieloma solistami instrumentalistami i wokalistami (Kałudi Kałudow, Józef Frakstein, Anna Nyberg, Jadwiga Teresa Stępień, Izabela Kłosińska, Marcin Ciszewski - z którym nagrała płytę) z Polski oraz z zagranicy. Ma w swym dorobku artystycznym koncerty z chórami w Japonii, USA i Austrii. Prowadzi klasę organów w Diecezjalnym Studium Organistowskim przy Kurii w Bielsku-Białej. Jest Kierownikiem Artystycznym cyklu koncertów organowych w Bystrej Krakowskiej i w Wiśle.
III  KONCERT  FESTIWALOWY 26 czerwca (niedziela), godz. 18.00      Kościół pw. św. Jadwigi Śląskiej w  Poznaniu, ul. Cyniowa 15 Diarmuid Johnson – flety irlandzkie (Walia, Wielka Brytania) Przemek Wawrzyniak – dudy szkockie, flety irlandzkie, instrumenty perkusyjne (Poznań) Krzysztof Czerwiński – organy (Australia) Alina Kurczewska – prowadzenie koncertu
PROGRAM Muzyka celtycka i klasyka organowa
Diarmuid Johnson urodził się w Cardiff w Walii; wychował się i kształcił w Irlandii. Jest dyplomowanym nauczycielem oraz doktorantem nauk historii i kultury celtyckiej. Mówi w kilku językach; irlandzkim, walijskim, bretońskim, niemieckim, angielskim i polskim. Od 1983 pracuje jako wykładowca na uczelniach Irlandii, Walii, Anglii, Niemiec i Polski. Jest również poetą. Wydał kilka tomów wierszy. Przez pięć lat pracował jako wydawca i dziennikarz będąc autorem i współautorem wielu publikacji. Ponadto jest wziętym muzykiem, którego interpretacje zostały uwiecznione na wielu płytach CD. W Rhos y Gilwen Mansion w Walii jest uznanym skaldem a jego pierwsza wystawa własnych grafik miała miejsce w Bonn (Niemcy) w 2014. Diarmuid gra na drewnianych irlandzkich fletach, głównie muzykę z rejonów zachodniej Irlandii, gdzie dorastał i pobierał lekcje muzyki. Koncertował w wielu krajach Europy a także w USA. W 2016 wziął udział w trasie koncertowej The Crooked Road. Po trzyletnim pobycie i pracy w Polsce, Diarmuid ponownie z radością przyjął zaproszenie do wspólnego grania z Przemkiem Wawrzyniakiem. Przemek Wawrzyniak jest muzykiem grającym na dudach szkockich, fletach irlandzkich oraz instrumentach perkusyjnych (bodhran i cajon). Od wielu lat zafascynowany World Music, a w szczególności muzyką celtycką (Szkocja, Irlandia), którą wykonuje w tradycyjnych i współczesnych aranżacjach. Występuje w tradycyjnym szkockim stroju – kilcie, co czyni jego koncerty atrakcyjne również wizualnie. Koncertuje jako solista oraz z towarzyszeniem innych instrumentów (skrzypce, akordeon, instrumenty perkusyjne, klawiszowe, harfa celtycka, gitara), zespołów, orkiestr, chórów i organów. Podczas swych podróży do Szkocji odkrył i docenił piękno kultury celtyckiej oraz magię szkockiej whisky, która stała się jego ulubionym trunkiem. Tą pasją dzieli się podczas swych autorskich wieczorów szkockich oraz degustacji whisky, które prowadzi przy akompaniamencie szkockich dud i muzyki celtyckiej. Obecnie współpracuje z Lindsayem Davidsonem - szkockim dudziarzem i kompozytorem oraz Diarmuidem Johnsonem - irlandzkim flecistą i poetą. Krzysztof Czerwiński - urodzony w Poznaniu dyrygent, organista i pedagog. Jest absolwentem „Poznańskiej Szkoły Talentów” w klasie organów prof. Józefa Serafina. Otrzymał stypendium Eastman School of Music w Nowym Jorku na studia w klasie dyrygentury, organów, śpiewu, pedagogiki wokalnej i muzyki kościelnej. Już w pierwszym roku studiów został laureatem nagrody uczelni, przyznawanej studentom, których kariera muzyczna rokuje największe nadzieje na przyszłość („Eastman Professional Career Development Grant"). Był stypendystą Birmingham Conservatoire w Anglii (studia II stopnia) w klasie dyrygentury chóralnej, śpiewu i dawnej praktyki wykonawczej. Będąc w Wielkiej Brytanii został dyrygentem chóru kameralnego konserwatorium w Birmingham oraz nauczycielem śpiewu, emisji głosu, kształcenia słuchu i teorii muzyki w katedralnej szkole chóralnej (Lichfield Cathedral School), gdzie również pełnił funkcję asystenta dyrektora szkoły. Jest inicjatorem i dyrektorem artystycznym Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Komornikach. Odbył szereg zagranicznych podróży artystycznych. Koncertował w Australii, Austrii, Francji, Holandii, Niemczech, Rosji, Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Jest laureatem wielu konkursów, nagród i stypendiów (do najważniejszych należą stypendia rządowe, ministerialne i uniwersyteckie oraz głównie nagrody i pierwsze miejsca w konkursach organizowanych przez Amerykański Związek Organistów – American Guild of Organists oraz Międzynarodowy Związek Dyrygentów Chórów Dziecięcych i Młodzieżowych – Choristers Guild). Ukończył dyrygenturę symfoniczno-operową w Sydney Conservatorium of Music w Australii, w klasie prof. Imre Pallo oraz przez 3 lata prowadził chór anglikańskiego kościoła Christ Church w Sydney. W roku 2012 objął stanowisko Dyrektora Muzycznego kościoła uniwersyteckiego Macquarie Chapel w Sydney i funkcję tę sprawuje do dziś. Chór który prowadzi, zdobył pod jego dyrekcją, po raz pierwszy w historii, dwa pierwsze miejsca w dwóch kategoriach chóralnych na konkursie Eisteddfod w Sydney w 2014 roku. Więcej informacji na stronie internetowej: www.czerwinski.art.pl
KONCERT  ZAMYKAJĄCY  FESTIWAL 3 lipca (niedziela), godz. 19.00 Kościół pw. św. Floriana w Wirach zespół instrumentów dętych blaszanych ”Triumphal Brass Quintet” (Bydgoszcz) Beata Bobińska – sopran (Bydgoszcz) Janusz Bobiński – trąbka (Bydgoszcz) Ewa Sawoszczuk – organy (Bydgoszcz) Alina Kurczewska – prowadzenie koncertu
PROGRAM 1) Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Toccata i fuga d-moll, BWV 565 (organy solo) 2) Michał Lorenc (1955) – Ave Maria z filmu Prowokator (organy i sopran) 3) Giuseppe Verdi (1813-1901) – Marsz tryumfalny z opery Aida, arr. J. Brower 4) Johann Pachelbel (1653-1706) – Canon in D 5) Georg Friedrich Händel (1685-1759) – Baroque suite - Allemande, arr. P. Knudsvig 6) John Stanley (1712-1786) – Trumpet Voluntary (zespół i organy) 7) Andrew Lloyd Webber (1948) – Pie Jesu z Requiem (zespół i sopran) 8) Matthias Nagel (*1958) – Gib uns Friedens - Variationen (organy solo) 9) Astor Piazzolla (1921-1992) – Oblivion (organy i trąbka) 10) Alessandro Stradella (1639-1682) – Aria da chiesa “Pieta Signore” (organy i sopran) 11) Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Air on the G string, BWV 1068, arr. A.  Frackenpohl 12) Giacomo Puccini (1858-1924) – Aria „Nessun Dorma” z opery Turandot 13) Henry Purcell (1659-1695) – Trumpet Voluntary (zespól i organy) 14) Georg Friedrich Händel (1685-1759) – Aria “Lascia ch`io pianga” z opery Rinaldo       (zespół i sopran) 15) Melodia tradycyjna – Amazing Grace, arr. J.F. Michel
Zespół Triumphal Brass Quintet powstał w 2001 roku. Tworzą go najlepsi muzycy Opery Nova, Filharmonii i Orkiestry Wojskowej w Bydgoszczy. Artystów połączyła ogromna pasja do muzyki i chęć wspólnego tworzenia. Znakomity warsztat, który każdy z nich posiada oraz bogate doświadczenie gwarantują wysoki poziom artystyczny. Zespół znakomicie wczuwa się w muzykę doby renesansu, baroku, klasycyzmu, romantyzmu jak i muzykę współczesną, rozrywkową i filmową. W swoim repertuarze posiada także kolędy polskie i zagraniczne oraz  muzykę sakralną. Kwintet z powodzeniem koncertuje na terenie całego kraju oraz za granicą na małych i dużych scenach uświetniając swoimi dźwiękami uroczystości państwowe, kameralne i okolicznościowe, zyskując sobie rzeszę fanów i słuchaczy. W skład zespołu wchodzą: Janusz Bobiński - trąbka, Tomasz Gluska - trąbka, Paweł Kalicki - puzon, Jarosław Klekotko - waltornia, Robert Bartoszewicz - tuba. Beata Bobińska – sopran, manager kultury. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, na Wydziale Wokalno-Aktorskim, w klasie śpiewu prof. dr hab.  Hanny Michalak. W repertuarze posiada liczne pieśni, arie koncertowe, operowe i operetkowe, a także partie solowe i chóralne dzieł oratoryjno-kantatowych. Już jako studentka brała czynny udział w kursach mistrzowskich i interpretacyjnych prowadzonych przez znakomitych pedagogów i śpiewaków takich jak: Helena Łazarska, Fedora Barbieri, Jadwiga Rappe. W latach 1991-99 była członkiem Olsztyńskiego Chóru Kameralnego Collegium Musicum, z którym brała udział w prestiżowych konkursach chóralnych zdobywając najwyższe nagrody Grand Prix m.in.: na IV Ogólnopolskim Festiwalu Muzyki Religijnej w Rumii, Ogólnopolskim Turnieju Chórów "Legnica Cantat",  Internationaler Schubert- Chorwettbewerb w Wiedniu, Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym w Llangollen w Walii, Międzynarodowym Konkursie Chórów w Montreux. Jej codzienna praca związana jest z działalnością organizacyjną i dydaktyczną. Pracuje na stanowisku Kierownika Działu Upowszechniania Muzyki w Filharmonii Pomorskiej, jest autorem wielu projektów edukacyjnych i artystycznych m.in.: pionierskich koncertów dla niemowląt i kobiet w ciąży pt. „Od brzuszka do uszka maluszka”. Śpiew jest jej pasją, którą stale rozwija śpiewając podczas koncertów kameralnych i symfonicznych z udziałem Orkiestry Kameralnej Capella Bydgostiensis, z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej, kwintetem Triumphal Brass Quintet, Orkiestrą Barokową Intemperata. Bierze udział w Ogólnopolskich i Międzynarodowych Festiwalach Organowych i Muzyki Kameralnej, a także cyklicznie od 2011 r. w Koncertach Maryjnych z Różą, organizowanych przez Towarzystwo Miłośników Miasta Bydgoszczy w bydgoskiej Katedrze.  Z wychowankami Zespołu Pieśni i Tańca „Płomienie” (w którym w latach 2001-2011 była nauczycielem śpiewu) i kwintetem dętym Triumphal Brass Quintet nagrała w 2008 r. płytę CD najpiękniejszych polskich kolęd i pastorałek pt. „Śpiewajmy Maleńkiemu”. Za swoją działalność organizacyjną, artystyczną i dydaktyczną otrzymywała Nagrody Prezydenta Miasta Bydgoszczy Konstatntego Dombrowicza, Rafała Bruskiego, Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotra Całbeckiego, Dyrektor Filharmonii Pomorskiej Eleonory Harendarskiej. Janusz Bobiński – trąbka. W 1994 roku ukończył w klasie mgr Romana Skowrońskiego Wojskowe Liceum Muzyczne w Gdańsku. W 1999 roku absolwent Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie prof. Romana Grynia. Od 1989 do 2006 roku zdobywca wielu nagród i wyróżnień solowych na konkursach ogólnopolskich m.in. w 2001 roku I miejsce w konkursie solistów WP w Świeradowie Zdroju. W 1999 półfinalista ogólnopolskiego konkursu trębaczy w Kaliszu. Laureat konkursów zespołów kameralnych w Świeradowie Zdroju, Częstochowie, Bydgoszczy, Toruniu i Gdańsku. Prowadził warsztaty muzyczne w zakresie gry na trąbce WLM w Gdańsku. Uczestnik kursów mistrzowskich prowadzonych przez prof. Markusa Wursha, prof. Romana Grynia, prof. Igora Cecocho, prof. F. Schmidta. W latach 1994 - 2007 koncertmistrz Orkiestry Reprezentacyjnej POW w Bydgoszczy. Od 2004 roku pierwszy trębacz, solista orkiestry Opery NOVA w Bydgoszczy. Współpracuje z wieloma zespołami m.in.: Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej, Capella Bydgostiensis, Polską Orkiestrą Muzyki Filmowej, Maria Rodriguez Band, Polish Energetic Ensamble, Orkiestrą XXI wieku. Solista, kameralista, aranżer. Ewa Sawoszczuk – organy. Muzyk instrumentalista i menadżer kultury. Ukończyła studia na Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy                   w klasie organów prof. Piotra Grajtera i prof. Radosława Marca. Jest absolwentką Wyższej Szkoły Umiejętności Społecznych w Poznaniu na wydziale Zarządzanie i Marketing, specjalność: Menadżer Kultury. Swoje umiejętności doskonaliła podczas kursów interpretacji muzyki organowej prowadzonych m.in. przez J. Regnere, J. Gembalskiego, T. Stangiera                              i L. Lohmanna. Laureatka konkursów organowych i kompozytorskich (min. II nagroda na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim na Fugę). Artystka prowadzi ożywioną działalność koncertową, zarówno w kraju jak i za granicą. Koncertowała na wielu prestiżowych międzynarodowych festiwalach muzyki organowej m.in. w Czechach, Niemczech, Słowacji, Francji, w Gdańsku - Oliwie, Bazylice Mariackiej, Jastrzębiej Górze, Zakopanym, Lublinie, Warszawie, Krakowie, Poznaniu, Świnoujściu, Łodzi i wielu innych. Zajmuje się kameralistyką fortepianową, klawesynową i organową. Współpracuje z wieloma solistami instrumentalistami jak i wokalistami m.in. Przemysławem Wawrzyniakiem (dudy szkockie, bodhran), Piotrem Olszewskim (gitara klasyczna), Januszem Bobińskim (trąbka), sopranistką Izabelą Jaszczult, Kacprem Chabrowskim (akordeon). Współpracuje w projektach edukacyjnych z Filharmonią Pomorską. Ma także w dorobku nagrania archiwalne dokonane dla Rozgłośni Polskiego Radia. Ewa Sawoszczuk jest pomysłodawcą i inicjatorem koncertów organowych w Bydgoszczy i Toruniu oraz okolic Bydgoszczy - gminie Dąbrowa Chełmińska, Sicienko, Koronowo oraz gminie Lubień Kujawski (powiat włocławski). Ponadto współpracuje z Gminą Koronowo przy nowym projekcie pt. „Festiwal Wielu Odsłon”. Jest pełnomocnikiem zarządu Stowarzyszenia "Pro Musica Organa" oraz organizatorem cyklu koncertowego w Bydgoszczy pn. "Letnie Międzynarodowe Koncerty Muzyki Organowej i Kameralnej", pełniąc funkcje dyrektora artystycznego.