PROGRAM
X OGÓLNOPOLSKI FESTIWAL MUZYKI ORGANOWEJ i KAMERALNEJ
KOMORNIKI 2015
7 czerwca - 5 lipca
7 czerwca
14 czerwca
5 lipca
Kościół pw. św. Andrzeja Apostoła w Komornikach
godz.19:00
KONCERT  INAUGURUJĄCY  FESTIWAL
Kościół pw. św. Faustyny w Plewiskach
godz.19:00
II  KONCERT  FESTIWALOWY
Kościół pw. św. Floriana w Wirach
godz.19:00
KONCERT  ZAMYKAJĄCY  FESTIWAL
historyczny korpus trębaczy z kotlistą ”Tubicinatores Gedanenses” (Gdańsk) Błażej Musiałczyk – organy (Gdańsk) Alina Kurczewska - prowadzenie koncertu
PROGRAM 1) Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Toccata d-moll, BWV 565 (organy solo) 2) Mauro Giuliani (1781-1829) – Rossiniana no. 3 (gitara solo) 3) Wiaczesław Siemionow (*1949) – Brahmsiana (akordeon solo) 4) Luigi Boccherini (1743-1805) – Introdukcja i Fandango (aranżacja: Maciej Frąckiewicz)   5) Jacek Rabiński (*1956) – Il vento sferza (1986) 6) Fernando Carlos Tavolaro (*1953) – Milonga 7) Tomás Gubitsch (*1957) – Travesuras 8) Jürgen Rieger (*1965) – „Ekstase” na organy solo (1997) 9) Isaac Albéniz (1860-1909) – Asturias (aranżacja: Maciej Frąckiewicz)
Łukasz Kuropaczewski urodził się w 1981 roku w Gnieźnie, mieszkał w Strzałkowie. Naukę gry na gitarze rozpoczął w wieku 10 lat w Słupcy i Koninie. Jest absolwentem Szkoły Talentów w Poznaniu, oraz Akademii Muzycznej we Wrocławiu w klasie prof. Piotra Zaleskiego. W 2003 roku rozpoczął studia w klasie Maestro Manuela Barrueco w Peabody Conservatory of the Johns Hopkins University w Baltimore, USA, które ukończył w 2008 roku. Występował z recitalami w Polsce, Białorusi, Czechach, Słowacji, Bułgarii, Serbii, Niemczech, Francji, Anglii, Hiszpanii, na Islandii, Węgrzech, w Grecji, na Wyspach Kanaryjskich, w Japonii, Kanadzie, USA, Meksyku oraz Panamie. Występował z recitalami w najważniejszych salach koncertowych świata: Royal Festival Hall w Londynie, Concertgebouw w Amsterdamie, Carnegie Hall w Nowym Jorku czy Sala im. P. Czajkowskiego w Filharmonii w Moskwie. Często występuje też, jako kameralista, miedzy innymi z mandolinistą Avim Avitalem, akordeonistami Richardem Galliano i Maciejem Frąckiewiczem, skrzypaczką Agatą Szymczewską i wiolonczelistą Andrzejem Bauerem. Kuropaczewski jest wziętym wykładowcą gitary. Prowadzi kursy i lekcje mistrzowskie podczas wielu festiwali gitarowych w Europie oraz na Uniwersytetach w Europie i obu Amerykach. W latach 2007- 2010 był wykładowcą Pennsylvania University w Filadelfii, a od 2008 roku jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Poznaniu, obecnie na stanowisku adiunkta. Wśród jego studentów są gitarzyści z Polski, Białorusi, Wielkiej Brytanii, Tajlandii i USA. Nagrał pięć płyt kompaktowych. Ostatnie trzy otrzymały nominacje do Nagrody Fryderyk: Polish Music w kategorii Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej, Aqua e Vinho w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna, Nocturnal w kategorii Solowy Album Roku. Kuropaczewski dokonał wielu premier koncertów na gitarę, m.in. A. Tansmana, K. Meyera, M. Neikruga, M. Góreckiego czy A. Gilardino. Reprezentowany jest przez Stowarzyszenie im. L. V. Beethovena w Europie, oraz Dan McDaniel Management w USA i Kanadzie.
Maciej Frąckiewicz jest zwycięzcą jednego z najbardziej prestiżowych konkursów akordeonowych na świecie – XX Międzynarodowego Konkursu „Arrasate Hiria” w Hiszpanii (2012). W 2013 roku otrzymał PASZPORT POLITYKI „za bardzo dojrzałe i wyraziste interpretacje muzyki współczesnej, i nie tylko. Za odwagę, ryzyko i konsekwencję. Za budowanie repertuaru. Za koncertowe kreacje, pobudzanie naszej wyobraźni i siłę przekonywania.” W 2012 ukończył z wyróżnieniem Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie akordeonu prof. Klaudiusza Barana. Studiował również w ramach programu Socrates – Erasmus w Escola Superior de Música de Catalunya w Barcelonie w klasie Inaki Alberdi'ego oraz na studiach podyplomowych Konzertexamen w Hochschule fur Musik w Detmold w Niemczech w klasie prof. Grzegorza Stopy. Brał udział w kursach mistrzowskich w Miętnem, Janowcu, Ottweiler (Niemcy) oraz Salzburgu i Wiedniu (Austria), gdzie pracował pod okiem takich pedagogów jak m.in.: Prof. W. L. Puchnowski, Y. Shishkin, T. Anzellotti, C. Jacomucci, S. Hussong, M. Bonnay czy J. Berger. Jest laureatem prestiżowych międzynarodowych konkursów akordeonowych w Polsce, Niemczech, Słowacji, Włoszech i Hiszpanii. Spośród jego sukcesów konkursowych wymienić można takie nagrody jak: - II nagroda na XLII Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Klingenthal (Niemcy) (w duecie z Magdaleną Bojanowicz) (2008)- Nagroda Główna w VIII Konkursie Muzyki XX i XXI wieku dla młodych wykonawców w Radziejowicach (2009)- I nagroda oraz dwie nagrody pozaregulaminowe na III Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. M. Spisaka w Dąbrowie Górniczej (2009)- I nagroda na XIII Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym „Carlo Civardi” w Val Tidone (Włochy) (2010) - Nagroda specjalna na XIV Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie (w duecie z Magdaleną Bojanowicz) (2010)- I nagroda na III Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym im. A. Krzanowskiego w Czechowicach – Dziedzicach (2010) W 2008 roku był jednym z 7 finalistów Krajowych Eliminacji do Konkursu Eurowizji dla młodych muzyków podczas których wystąpił z Polską Orkiestrą Radiową pod batutą Łukasza Borowicza. W 2010 roku reprezentował Polskie Radio na Międzynarodowym Forum Młodych Wykonawców organizowanym przez Europejską Unię Radiową (EBU) – „New Talent”.Ważną częścią jego działalności artystycznej jest ścisła współpraca z kompozytorami takimi jak m.in.: Krzysztof Penderecki (którego utwór na akordeon prawykonał i przygotował do druku), Paweł Szymański, Dariusz Przybylski, Cezary Duchnowski, Wojciech Ziemowit Zych, Wojciech Blecharz, Jagoda Szmytka, Rafał Janiak.W 2012 roku został laureatem nagrody DAAD dla najlepszego zagranicznego studenta w HFM Detmold. Otrzymał prestiżowe stypendium Ministra Kultury „Młoda Polska” na nagranie płyty z polską muzyką współczesną (w duecie z Magdaleną Bojanowicz). Płyta była nominowana do Fryderyka w dwóch kategoriach: Album Roku – Muzyka Współczesna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. W czerwcu 2012 wystąpił jako pierwszy akordeonista w historii jako solista z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Narodowej. Występował również z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych (m.in. NOSPR) pod batutą m.in. Sławomira Chrzanowskiego, Zygmunta Rycherta, Michała Klauzy, Marka Mosia, Renato Rivolty, Łukasza Borowicza, Rubena Silvy, Lukasa Visa czy Young Chill Lee. Występował na festiwalach w Polsce i za granicą (m.in. „Warszawska Jesień”, Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie, La Folle Journee, „Neue Horizonten” w Hanowerze, „Dwa dni i dwie noce nowej muzyki” w Odessie na Ukrainie, „Musique au Leman” w Thonon Les Bains we Francji). Nagrywał dla Polskiego Radia, TVP Kultura czy dla WDR3.Maciej Frąckiewicz gra na instrumencie PIGINI NOVA uważanym za najekskluzywniejszy na świecie.
Krzysztof Czerwiński - urodzony w Poznaniu dyrygent, organista i pedagog. Jest absolwentem „Poznańskiej Szkoły Talentów” w klasie organów prof. Józefa Serafina. Otrzymał stypendium Eastman School of Music w Nowym Jorku na studia w klasie dyrygentury, organów, śpiewu, pedagogiki wokalnej i muzyki kościelnej. Już w pierwszym roku studiów został laureatem nagrody uczelni, przyznawanej studentom, których kariera muzyczna rokuje największe nadzieje na przyszłość („Eastman Professional Career Development Grant"). Był stypendystą Birmingham Conservatoire w Anglii (studia II stopnia) w klasie dyrygentury chóralnej, śpiewu i dawnej praktyki wykonawczej. Będąc w Wielkiej Brytanii został dyrygentem chóru kameralnego konserwatorium w Birmingham oraz nauczycielem śpiewu, emisji głosu, kształcenia słuchu i teorii muzyki w katedralnej szkole chóralnej (Lichfield Cathedral School), gdzie również pełnił funkcję asystenta dyrektora szkoły. Jest inicjatorem i dyrektorem artystycznym Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Komornikach. Odbył szereg zagranicznych podróży artystycznych. Koncertował w Australii, Austrii, Francji, Holandii, Niemczech, Rosji, Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Jest laureatem wielu konkursów, nagród i stypendiów (do najważniejszych należą stypendia rządowe, ministerialne i uniwersyteckie oraz głównie nagrody i pierwsze miejsca w konkursach organizowanych przez Amerykański Związek Organistów – American Guild of Organists oraz Międzynarodowy Związek Dyrygentów Chórów Dziecięcych i Młodzieżowych – Choristers Guild). Ukończył dyrygenturę symfoniczno-operową w Sydney Conservatorium of Music w Australii, w klasie prof. Imre Pallo oraz przez 3 lata prowadził chór anglikańskiego kościoła Christ Church w Sydney. W roku 2012 objął stanowisko Dyrektora Muzycznego kościoła uniwersyteckiego Macquarie Chapel w Sydney i funkcję tę sprawuje do dziś. Chór który prowadzi, zdobył pod jego dyrekcją, po raz pierwszy w historii, dwa pierwsze miejsca w dwóch kategoriach chóralnych na konkursie Eisteddfod w Sydney w 2014 roku. Więcej informacji na stronie internetowej: www.czerwinski.art.pl
Alina Kurczewska – dziennikarka. Ojciec – Jerzy Kurczewski był założycielem Poznańskiego Chóru Chłopięcego, w latach 1945 – 1990 – jego dyrektorem i dyrygentem. Atmosfera rodzinnego domu, wpływ osobowości ojca i stały kontakt z muzyką zadecydowały o dokonanym przez nią wyborze zawodu. Poznańską Akademię Muzyczną ukończyła z wyróżnieniem w klasie fletu Krystyny Kordyl-Budy (1977). Od tego samego roku związana z Rozgłośnią Poznańską PR, później przekształconą w Radio Merkury, uprawia publicystykę muzyczną na antenach poznańskiej i ogólnopolskiej. Prowadziła własne, autorskie audycje w programie II PR, relacjonowała ważne poznańskie wydarzenia, łącznie z Konkursami Skrzypcowymi im. H. Wieniawskiego, przygotowywała reportaże muzyczne. Laureatka wyróżnienia na Międzynarodowym Konkursie Audycji Muzycznych w Brnie (1998) Zespołowej Nagrody Przewodniczącego Komitetu ds. Radia i Telewizji (1987), Głównej Nagrody na I Ogólnopolskim Konkursie im. Jaba Webera (1997). Od 1995 roku po śmierci ojca prowadzi Fundację „Szkoła Chóralna Jerzego Kurczewskiego”. Jest członkiem Zarządu Towarzystwa Muzycznego im. H. Wieniawskiego.
PROGRAM 1) Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Adagio cz. 2 (z II Koncertu Obojowego), BWV 1055 2) Maurice Ravel (1875-1937) – Piece en Forme de Habanera 3) Franz Schubert (1797-1828) – Ave Maria 4) Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Toccata d-moll,  BWV 565 (organy solo) 5) Ryo Noda (*1948) – Improvisation I (saksofon solo) 6) Ryszard Żołędziewski (*1967) – Sea Depths (saksofon solo z elektroniką) 7) Jehan Alain (1911-1940) – Litanies (organy solo) 8) Vincent d'Indy (1851-1931) – Choral Varie
Ryszard Żołędziewski ukończył studia muzyczne w Konservatorium für Musik und Theater Bern – Hochschule der Künste Bern w Szwajcarii na Wydziale Instrumentalnym w klasie saksofonu prof. Christiana Roellingera. W Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu pod kierunkiem prof. Mieczysława Stachury uzyskał stopień doktora sztuki muzycznej. Tajniki gry saksofonowej poznawał również u takich saksofonistów jak prof. Iwan Roth i prof. Marcus Weiss. Dr hab. Ryszard Żołędziewski zatrudniony jest na stanowisku adiunkta w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, gdzie prowadzi klasę saksofonu. Jako solista, kameralista i muzyk orkiestrowy występował w Austrii, Francji, Holandii, Niemczech, Szwajcarii, Ukrainie, Włoszech i na Łotwie m.in. pod batutą dyrygentów: Péter Eötvös, Volodimir Kiradjiev, Valeriy Matyukhin i Stanisław Skrowaczewski. Uczestniczył w charakterze jurora konkursów muzycznych o randze krajowej i międzynarodowej w Polsce, Szwajcarii i na Łotwie. Prowadził wykłady i kursy mistrzowskie w wyższych uczelniach muzycznych w Berlinie, Dyneburgu, Graz, Kijowie, Rydze, Utrecht i Wiedniu. W swoim dorobku zawodowym ma liczne publikacje, nagrania dla stacji radiowych i telewizyjnych w kraju jak i zagranicą (Ukraina, Łotwa i Szwajcaria), a dla firmy fonograficznej DUX nagrał płytę CD pt. Colors of Saxophone.
Piotr Rojek ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu na Wydziale Instrumentalnym w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego oraz na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii w klasie kompozycji prof. Zygmunta Herembeszty i prof. dr. hab. Krystiana Kiełba. Odbył szereg kursów mistrzowskich – interpretacyjnych oraz improwizatorskich, prowadzonych przez tak wybitne osobistości świata muzyki organowej jak: Julian Gembalski, Bernhard Haas, Hans Haselböck, Ton Koopman, Jon Laukvik, Armin Schoof, Wolfgang Seifen, Józef Serafin czy Harald Vogel. Dr hab. Piotr Rojek pracuje na stanowisku adiunkta w macierzystej uczelni, gdzie kieruje Katedrą Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej. Pełni również obowiązki dyrektora Państwowej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Ryszarda Bukowskiego we Wrocławiu. Artysta koncertował m.in. w Czechach, Finlandii, Niemczech, Norwegii, Słowacji, Szwecji. Prowadzi także kursy mistrzowskie w kraju i za granicą. Ma w dorobku osiem płyt. Powstała w 2005 roku płyta, na której zarejestrowano dziewięć toccat wybitnych kompozytorów od baroku do XX wieku, wykonanych na zabytkowych organach Adama Horacego Caspariniego w Wołowie, otrzymała nominację do prestiżowej nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej FRYDERYK. Piotr Rojek jest stypendystą Ministra Kultury i Sztuki, Internationale Altenberger Orgelakademie w Niemczech oraz laureatem konkursów organowych i kompozytorskich. Artyści, Piotr Rojek i Ryszard Żołędziewski, współpracują ze sobą od 2010 roku pod nazwą Duo Sonorus. W swoim repertuarze mają szeroki wachlarz dzieł, począwszy od muzyki barokowej po dzieła współczesne, które wykonują z pełną pasją i zaangażowaniem.          
PROGRAM 1) Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Toccata C-dur,  BWV 564 (organy solo) 2) Alessandro Stradella (1639-1682) – Pieta, Signore 3) Giovanni Battista Bononcini (1670-1747) – Per la gloriad'adorarvi 4) Francesco Durante (1684-1755) – Vergintutt'amor 5) Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Adagio, BWV 564 (organy solo) 6) Georg Friedrich Haendel (1685-1759) – Aria Samsona 7) Franz Schubert (1797-1828) – Stabat Mater, No. 7 8) Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Fuga C-dur, BWV 564 (organy solo) 9) Alessandro Scarlatti (1660-1725) – Sentonel core 10) Alessandro Scarlatti (1660-1725) – Son tuttaduolo 11) Alessandro Scarlatti (1660-1725) – Giail sole dal Gange
Taras Ryzniak – tenor, jest absolwentem Narodowego Konserwatorium Muzycznego we Lwowie, w którym obecnie jest wykładowcą klasy śpiewu solowego. Jest solistą Filharmonii Lwowskiej oraz Studium Operowego we Lwowie. W swoim repertuarze posiada wiele partii wokalnych barytonowych oraz tenorowych. Jako solista koncertuje w całej Europie.
Gedymin Grubba - ur. 1981 roku w Gdańsku. Początkowo w wieku 5 lat pobierał lekcje gry na pianinie w Osiedlowym Ognisku Muzycznym w Gdańsku-Zaspie. Następnie ukończył PSM I st. im. Stanisława Moniuszki w Sopocie w klasie fortepianu i w klasie klarnetu. Kontynuował naukę w PSM II st. im. Fryderyka Chopina w Gdańsku w klasie organów prof. Romana Peruckiego. Szkołę tę ukończył z wyróżnieniem. W 2006 roku został absolwentem AM im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie organów prof. Romana Peruckiego i w klasie kompozycji prof. Eugeniusza Głowskiego. Uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich interpretacji muzyki organowej i improwizacji w kraju i zagranicą, prowadzonych przez takie znakomitości jak: prof. B.K. Bryndorf, prof. E. Doll, prof. F. Klinda, prof. J. Laukvik, prof. J.P. Lecaudey, prof. L. Lohmann, prof. D. Roth, prof. A. Schoof, prof. M. Strohhäcker, prof. J.C. Zehnder, prof. W. Zerer, dr S. Göttelmann, prof. J. Gembalski (kurs improwizacji), prof. M. Sawa (roczny kurs improwizacji) – łącznie 14 kursów. Od czasu aktywnej działalności artystycznej, tj. od 1996 roku, wykonał ponad 1.000 koncertów w niemal całej Europie (Austria, Belgia, Białoruś, Chorwacja, Czechy, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Litwa, Łotwa, Mołdawia, Niemcy, Norwegia, Polska, Rosja, Rumunia, Serbia, Słowacja, Szwajcaria, Szwecja, Ukraina, Węgry, Wielka Brytania, Włochy), Ameryce Północnej (Kanada, Meksyk, USA - 16 Stanów), Ameryce Południowej (Brazylia, Boliwia, Chile), Afryce Południowej, Azji (Japonia, Singapur, Hong Kong) oraz Australii i Nowej Zelandii. Jest najaktywniej koncertującym polskim organistą. Rocznie wykonuje ok. 100 koncertów na całym świecie jako organista, kameralista, kompozytor i dyrygent. W 2010 roku był przewodniczącym jury na konkursie młodych organistów w Sydney w Australii. W latach 2012-2014 zasiadał w kapitule przy Burmistrzu Miasta i Gminy Pelplin, a na lata 2012-2017 został wybrany przewodniczącym kapituły przy Staroście Tczewskim odpowiedzialnych za przyznanie nagród i wyróżnień w zakresie działalności kulturalnej. Często zapraszany jest do wykonywania koncertów inauguracyjnych i finałowych, a także koncertów odbierających nowe, bądź odrestaurowane czy zrekonstruowane organy. Wśród znaczących miejsc w jakich ma zaszczyt występować można by wyróżnić: Brasov (RO) – bazylika, Carcassone (FR) – katedra, Dublin (IE) – katedra, Grodno (BY) – katedra, Hong Kong – centrum kultury, Kaliningrad (RU) – katedra, Leeds (UK) – katedra, Leżajsk – bazylika, Licheń – bazylika, Loreto (IT) – sanktuarium, Mexico City (Meksyk) – sanktuarium, Moskwa (RU) – katedra, Oliwa – katedra, Pelplin – katedra, Rochester (UK) – katedra, Rotterdam (NL) – St Laurenkerk, Ryga (LV) – katedra, Rzym (IT), San Francisco (USA) – katedra, Santander (ES) – katedra, St Louis (USA) – katedra, Sydney (AU) – katedra, Sydney (AU) – uniwersytet, Święta Lipka – sanktuarium, Toronto (CA) – katedra, Waszyngton (USA) – NCCC, Wellington (NZ) – katedra, Wilno (LT) – uniwersytet. Jest laureatem konkursów organowych i kompozytorskich. W 1999 roku zainicjował Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Katedrze w Pelplinie, którego do dziś jest dyrektorem. To obecnie jedna z największych i najbardziej prestiżowych cyklicznych imprez kulturalnych tego typu w Europie, skupiająca artystów i słuchaczy z całego świata. Festiwal przyczynił się m.in. do rekonstrukcji unikatowych XVII-wiecznych barokowych organów katedry, które zostały oddane do użytku w 2003 roku. Równolegle w 1999 roku zapoczątkował także cykl Mariackich Wieczorów Kameralnych w Bazylice Mariackiej w Koronowie. W 2009 roku Gedymin Grubba otrzymał prestiżową statuetkę „Mestwin” za całokształt działalności kulturalnej, a w 2011 medal za zasługi dla Miasta i Gminy Pelplin. Trzykrotnie był stypendystą Prezydenta Miasta Gdańsk. Od 2003 roku piastuje stanowisko prezesa zarządu Fundacji Promocji Sztuki im. Gabriela Fauré w Gdańsku, z którą rocznie organizuje ok. 50 różnorodnych koncertów w całej Polsce, przede wszystkim w formie zamkniętych cykli, wśród nich m.in. Festiwal w Pelplinie, cykl koncertów w Koronowie, czy w Nakle nad Notecią (od 2009 roku). W 2008 roku na zlecenie Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej SKOK im. F. Stefczyka, w piętnastą rocznicę jej istnienia, skomponował monumentalny utwór wokalno-instrumentalny „Sinfonia Jubilate” do słów Jana Pawła II, S.H. Lubomirskiego i Z. Herberta. Kompozycja dedykowana była J.E. Kardynałowi Józefowi Glempowi Prymasowi Polski w podzięce za długoletnią posługę dla dobra Kościoła, Narodu i Polski. Utwór miał swoją premierę w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie i wydany został na płycie DVD w ponad 150 tys. egz. Wielokrotnie emitowany był przez Polską Telewizję i Polskie Radio. W 2011 roku poproszono go o napisanie utworu związanego z Beatyfikacją, a w 2014 z Kanonizacją Papieża Polaka, jako hołd gdańskiej młodzieży muzycznej. Kompozycje „Santo Subito! Witaj w domu!” oraz „Sanctus” zostały zarejestrowane na CD i były również wielokrotnie emitowane przez Polskie Radio. Egzemplarze płyt i partytury zostały zawiezione do Watykanu. Jest także autorem oficjalnego hejnału Miasta Pelplin oraz hejnału dla słynnego Sanktuarium we Wielu. Od 1996 roku jest prezentatorem organów Archikatedry w Oliwie. Do 2012 roku należał do Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich. Posiada nagrania radiowe, płytowe (16 CD i 1 DVD) i telewizyjne (również jako dyrygent), zrealizowane także za granicą. Płyta CD „Wielkie Organy Archikatedry w Gdańsku Oliwie” m.in. z jego udziałem była nominowana do Nagrody Fryderyka 2006, a w 2009 roku otrzymała status złotej płyty. Warto dodać także, że nagrana przez niego płyta na organach Katedry w Pelplinie w 2008 roku, jest pierwszą profesjonalnie wydaną płytą w tym miejscu. Natomiast płyta nagrana na organach Katedry Polowej Wojska Polskiego w Warszawie w 2010 roku, jest pierwszą płytą nagraną po dokonanej rekonstrukcji tego instrumentu. W 2012 roku na zaproszenie czołowej organizacji organowej ORGANZ w Nowej Zelandii nagrał również płytę na odrestaurowanych organach kościoła św. Piotra w Wellington (oraz częściowo zrealizowaną w kościele św. Jana w Chicago w USA). Udziela również konsultacji i kursów mistrzowskich w zakresie interpretacji muzyki organowej na całym świecie (m.in. Australia, Białoruś, Kanada, Nowa Zelandia, Polska, Rumunia, Ukraina, USA). Od 1988 roku jest czynnym organistą w kościołach Diecezji Gdańskiej. W tym zakresie wykształcił także kilku młodych organistów, którzy do dziś pełnią funkcję organistów w gdańskich kościołach. Wśród czołowych miejsc, w których udzielał się jako organista warto wspomnieć chociażby Katedrę w Oliwie, czy Bazylikę św. Mikołaja w Gdańsku (jedne z najsłynniejszych organów w Polsce). Gedymin Grubba także opiniuje oraz nadzoruje nowe instrumenty organowe i różnego zakresu renowacje oraz rekonstrukcje organów. Oficjalna strona internetowa artysty: www.gedymin.org
PROGRAM 1) Girolamo Fantini (1600-1675) – L’Imperiale 2) Anonymus (Jasna Góra XVI w.) – Intrada (z towarzyszeniem organów) 3) Anonymus (Jasna Góra XVI w.) – Tabulatura Vietoris 4) Anonymus (Wielkopolska XVIII w.) – Fanfary Weselne (z tow. organów) 5) Anonymus (Hiszpania XVII w.) – Canciones de Clarines  (z tow. organów)                       Entrada de Clarines                                                  Cancion de Clarin                                                  Otra Cancion                                                  Cancin de Clarin con Eco 6) Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Fantasia g-moll, BWV 542 (organy solo) 7) Franz Donniger (1716-1781) – Aufzüge aus Vorstellung einer Seeschlacht 8) Anonymus – Zwei Märsche                          Der alte Dessauer                          Marche des Volontaires de Saxe 9) Johann Sebastian Bach (1685-1750) Koncert G-dur, BWV 592 (organy solo)    cz. I: Allegro 10) Jean-Philippe Rameau (1683-1764) – 3 Arie de Triomphe (z tow. organów) 11) Tabulatura Gdańska (XVII w.) – Chorał “Lobt Gott ihr Christen allzugleich”   (z tow. organów) 12) Jacob van Eyck (1590-1657) – Der Fluyten Lust-Hof  “Questa dolce Sirena” 13) Tabulatura Gdańska (XVII w.) – Chorał “Surrexit Christus hodie” (z tow. organów) 14) Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Preludium chorałowe “Nun komm der Heiden Heiland”, BWV 659  (organy solo) 15) André Danican Philidor l'ainé (c. 1647–1730) Le Canon de Versailles 16) Carl Philipp Emanuel Bach (1714-1688) – March for the ark
Tubicinatores Gedanenses - historia instrumentów dętych blaszanych, szczególnie trąbek, jest długa i bogata. Trąbki naturalne istniały już dużo wcześniej przed barokiem. Sztuka clarino osiągnęła swoje apogeum w twórczości Bacha i Händla, bo w większości ich dzieł rzeczywiście pojawia się trąbka grająca ważny, jeśli nie najważniejszy głos. Dlatego trębacze byli bardzo poważaną i elitarną grupą zawodową, a ich wynagrodzenie wśród muzyków było najwyższe. Do wielkiej popularności clarino przyczynili się również ówcześni wykonawcy, jak John Bull, czy kojarzony z Bachem słynny Gottfried Reiche. Bogate zbiory muzyczne XVII i XVIII wiecznego Gdańska pozwalają na podjęcie próby kontynuacji  wspaniałej tradycji wykonawczej. Najwcześniejsze wiadomości o muzykach w Gdańsku wiążą się z Dworem Artusa. Regulamin z 1421 roku informuje dokładnie, że było ich czterech. Jedną parę stanowili Pfeiffer (piszczkowie), a drugą Trompeter (trębacze). Oprócz piszczków miejskich istnieli w Gdańsku również Turmpfeifer (piszczkowie wieżowi), byli to zaprzysiężeni strażnicy miejscy zrzeszeni w cechu o nazwie Turmpfeiferdienst (urząd piszczków miejskich). Grali oni na wieżach kościoła NMP i św. Katarzyny. W końcu XVI wieku doszedł trzeci grający na wieży kościoła św. Jana. Ich obowiązkiem było ostrzeganie, witanie fanfarami dostojnych gości i ogłaszanie godzin zamknięcia bram miasta. Ponadto w pogodne dni niedzielne i święta mieli przygrywać na wieży kościoła: ,,Turmpfeifer [...] powinni także, jak we właściwym mieście się to robi, gdy jest pora jedzenia, w dni świąteczne i przy dobrej pogodzie w niedzielę na kilka głosów na wieży jeden lub dwa kawałki odtrąbić.” Ich proste sygnały (Turmblasen) przekształciły się szybko w bardziej kunsztowną muzykę (Turmmusik). Zadaniem ich było też spełnianie funkcji heroldów i towarzyszenie poselstwom, a także odtrąbianie edyktów i postanowień Rady Miejskiej. Uczestniczyli również, już jako Feldtrompeter (trębacze polowi) w wyprawach wojennych. Od połowy XVI wieku poza graniem na wieży strażnicy sprawowali muzyczną służbę na chórze kościelnym: ,,... w niedziele i święta z instrumentami w usługiwaniu na chórze kościelnym powinni pomóc, przynajmniej dwóm głosom: dyskantowi i basowi, dzięki czemu głosy w chórze mocniej mo gą być zaznaczone...” Misją Tubicinatores Gedanenses jest promocja powracającej mody na wykonywanie muzyki dawnej na instrumentach historycznych, a także hołdem złożonym niezwykle kiedyś popularnemu i wirtuozowskiemu instrumentowi, jakim jest trąbka naturalna. Paweł Hulisz
Błażej Musiałczyk pochodzi z Sieradza. Na stałe związany z Gdańskiem, gdzie od 2006 roku pełni funkcję organisty Archikatedry Oliwskiej, jak również prezentera znajdujących się tam, słynnych na całym świecie, organów. W  latach 2010-2015 pełnił funkcję dyrygenta chóru Gdańskiego Seminarium Duchownego. Zajmuje się również działalnością pedagogiczną, prowadząc klasę organów w Szkole Muzycznej II st. im. Fryderyka Chopina w Gdańsku - Wrzeszczu. Błażej Musiałczyk jest dyrektorem artystycznym Letniego Festiwalu Muzyki Organowej w Tucholi oraz prezesem Fundacji Centrum Rozwoju Sztuki. Na stałe współpracuje ze znakomitym trębaczem - Pawłem Huliszem, z którym koncertuje na wielu festiwalach muzyki organowej i kameralnej, oraz sopranistką Małgorzatą Rocławską. Naukę gry na organach rozpoczął w Salezjanskim Liceum Muzycznym w Lutomiersku, kontynuującego tradycję słynnej szkoły organistowskiej w Przemyślu. Studia rozpoczął w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy pod kierunkiem prof. Piotra Grajtera i prof. Radosława Marca. Naukę kontynuował w klasie organów prof. Romana Peruckiego w Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie w roku 2005 został laureatem III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Organowej w Rumi. Uczelnie ukończył, uzyskując dyplom w roku 2008. W roku 2010 ukończył Podyplomowe Studium Chórmistrzowskie w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Umiejętności gry doskonalił na wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych pedagogów takich jak: Olivier Latry, Peter van Dijk, Bruno Oberhammer, Wolfgang Deutsch, Jose Enrique Ayarra Jarne, Jaroslav Tuma, Julian Gembalski oraz Pierre Pincemaille i Wolfgang Seifen (improwizacja organowa). W roku 2006 wziął udział w nagraniu płyty "Wielkie organy Archikatedry w Gdańsku Oliwie", która została nominowana do nagrody Fryderyka, a następnie uzyskała status złotej płyty. Posiada na swoim koncie nagrania dla radia i telewizji. Koncertuje jako solista i kameralista. Strona internetowa artysty: blazej.com.pl
21 czerwca
Kościół pw. św. Jadwigi Śląskiej w  Poznaniu, ul. Cyniowa 15
godz.18:00
III  KONCERT  FESTIWALOWY
Łukasz Kuropaczewski – gitara  (Puszczykowo) Maciej Frąckiewicz – akordeon (Warszawa) Krzysztof Czerwiński – organy (Sydney,   Australia) Alina Kurczewska - prowadzenie koncertu
Duo Sonorus Ryszard Żołędziewski – saksofon (Wrocław) Piotr Rojek – organy (Wrocław) Alina Kurczewska - prowadzenie koncertu
Taras Riznyak – tenor  (Lwów, Ukraina) Gedymin Grubba – organy  (Gdańsk) Alina Kurczewska - prowadzenie koncertu
Ogólnopolski Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej Komorniki  Gminny Ośrodek Kultury  62-052 Komorniki, ul. Stawna 7/11 tel  061  8 107 449 gokkomorniki@wp.pl , www.komorniki.pl