PROGRAM
Plakat festiwalowy
31 maja - 7 lipca 2013
VIII Ogólnopolski Festiwal
Muzyki Organowej i Kameralnej
Start Kalendarium Program Organy Telebim Publikacje Galeria
KOMORNIKI 2013 - Sezon VIII 31 maja - 7 lipca
Dyrektor NaczelnyAntoni PawlikDyrektor Artystyczny Krzysztof Czerwiński
KONCERT  INAUGURUJĄCY  FESTIWAL 31 maja (piątek), godz. 19.00 Kościół pw. św. Andrzeja Apostoła w Komornikach Paweł Hulisz – trąbka współczesna i trąbka historyczna (Gdańsk) Paul Rosoman – organy (Wellington, Nowa Zelandia) Alina Kurczewska – prowadzenie koncertu  PROGRAM 1) Marc-Antoine Charpentier (1643-1704) – Preludium (Marche en rondeau) z “Te Deum”, H 146
2) Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Preludium h-moll, BWV 544 (organy solo) 3) Anonymus (Jasna Góra XVI w.) – Intrada (trąbka historyczna solo) 4) Anonymus (Jasna Góra XVI w.) – Tabulatura Vietoris (trąbka historyczna solo) 5) Felix Mendelssohn (1809-1847) – Andante i wariacje D-dur (organy solo) 6) J. Guy Ropartz (1864-1955) – Postludium B-dur (organy solo) 7) Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Jesus bleibet meine Freude z Kantaty “Herz und Mund und Tat und Leben”, BWV 147 8) Alessandro Marcello (1673-1747) – Koncert na trąbkę i organy d-moll (transkrypcja koncertu obojowego)     Paweł Hulisz jest absolwentem gdańskiej uczelni, w klasie prof. Szymona Pawłowskiego. Już w czasie studiów rozpoczął praktykę wykonawczą, podejmując pracę w Cappella Gedanensis, z którym współpracuje do dziś jako kameralista, a także jako solista. Jest czynnym muzykiem orkiestrowym. Współpracuje z wieloma orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi na terenie całej Polski; filharmoniami: Szczecińską, Bałtycką, Gorzowską, Koszalińską, Białostocką, także z orkiestrami: Toruńską Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Kameralną Progress, Elbląską Orkiestrą Kameralną, Operą Krakowską, Teatro Municipial w Santiago de Chile, Teatrem Muzycznym w Gdyni i Szczecinie, Polską Filharmonią Kameralną w Sopocie, Teatrem Wybrzeże w Gdańsku. Od 2009 roku jest pierwszym trębaczem Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. F. Nowowiejskiego w Olsztynie, a także pierwszym trębaczem Orkiestry Symfoników Gdańskich. Na stałe współpracuje z zespołem jazzowym Keepin` Tradition Jazz Quartet, Jacek Siciarek Quartet, the glennSKii`s. Od 2004 współtworzy kwintet dęty blaszany HEVELIUS BRASS (www.heveliusbrass.pl). W  2012 otrzymał Stypendium Kulturalne Prezydenta Miasta Gdańska, które przyczyniło się do nagrania pierwszej solowej płyty pt: SANACJA – ,,Już taki ze mnie zimny drań”, z przebojami polskiej muzyki z lat 20-tych i 30-tych XX w. Wykonuje muzykę barokową na instrumencie z epoki. Jest absolwentem podyplomowych studiów na Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, specjalizacja -  trąbka naturalna w klasie mgr Tomasza Ślusarczyka (dyplom z wyróżnieniem). Współpracuje z Gdyńską Orkiestrą Kameralną „Sinfonia Nordica”, Consort 415 z Białegostoku, orkiestrą barokową Międzynarodowego Festiwalu Goldbergowskiego „Goldberg Ensemble”, z która dokonuję nagrań muzyki gdańskiej z okresu XVII i XVIII w., Polską Orkiestrą XVIII w. pod dyrekcją Paula Esswooda, a także z Wrocławską Orkiestrą Barokową i Divino Sospiro z Portugalii. Od 2011 wspólnie koncertuje z zespołem trąbek barokowych Starck Compagney. Od 2008 współorganizuje orkiestrę w ramach NDI International Wagner Festiwal, również występuje w niej jako instrumentalista. Jako solista uczestniczy w wielu festiwalach Muzyki Organowej i Kameralnej m.in. w Leżajsku, Wołowie, Cieszynie, Szczecinie, Zielonej Górze, Giżycku, Gdańsku, Raciborzu, Warszawie, Łowiczu, Wołowie, Helu, Przemyślu, a także na  Festiwalach:  Kolory Polski,  Mozartiana, I Międzynarodowy Festiwal „Andrzej Nikodemowicz - czas i dźwięk”, koncertując z tak znanymi artystami jak: Olga Pasiecznik, Bogusław Grabowski, Gedymin Grubba, Andrzej Mikołaj Szadejko, Bożena Harasimowicz-Haas, Magdalena Witczak, Małgorzata Armanowska, Małgorzata Grzegorzewicz-Rodek, Marta Boberska, Leszek Skrla, Grzegorz Piotr Kołodziej. Paul Rosoman jest organistą koncertowym, akompaniatorem oraz Dyrektorem Bayard Limited (firmy zajmującej się organizacją koncertów dla artystów), która specjalizuje się w reprezentowaniu głównie organistów. Prowadzi audycje w Radiu Nowa Zelandia jako wykonawca, recenzent oraz częsty uczestnik wydarzeń artystycznych w programie Upbeat. Jest Dyrektorem Muzyki w Kościele Anglikańskim św. Łukasza w Wellington. W 2011 roku odbył z sukcesem trasę koncertową po Europie, podczas której wystąpił w Wielkiej Brytanii, Niemczech i Polsce. Paul studiował muzykę na Uniwersytecie Wiktorii w Wellington oraz organy u Betty Stewart, a następnie kontynuował naukę u Janet Gibbs oraz Douglasa Mews. Od czasu powrotu z Wielkiej Brytanii, gdzie spędził 20 lat, Paul wystąpił z koncertami w najważniejszych miejscach w Nowej Zelandii, m.in. w Katedrze św. Pawła w Wellington, Katedrze Metropolitalnej Najświętszego Serca, Ratuszu miasta Wellington, Katedrze Św. Jana w Napier oraz Bazylice Najświętszego Serca w Timaru. Oprócz występów solowych, Paul koncertował również wspólnie z Pelorus Trust Wellington Brass Band, Trust Porirua Brass Band, The Festival Singers oraz The Linden Singers. Był  głównym organistą podczas konsekracji Katedry św. Marii w Taranaki, pierwszej od 80 lat konsekracji katedry w Kościele Anglikańskim na świecie. Podczas trasy koncertowej po Europie w 2013 roku Paul zagra ponad 40 koncertów, w tym wykona trzy koncerty w ramach prestiżowych festiwali organowych w Europie. Alina Kurczewska – dziennikarka. Ojciec – Jerzy Kurczewski był założycielem Poznańskiego Chóru Chłopięcego, w latach 1945 – 1990 – jego dyrektorem i dyrygentem. Atmosfera rodzinnego domu, wpływ osobowości ojca i stały kontakt z muzyką zadecydowały o dokonanym przez nią wyborze zawodu. Poznańską Akademię Muzyczną ukończyła z wyróżnieniem w klasie fletu Krystyny Kordyl-Budy (1977). Od tego samego roku związana z Rozgłośnią Poznańską PR, później przekształconą w Radio Merkury, uprawia publicystykę muzyczną na antenach poznańskiej i ogólnopolskiej. Prowadziła własne, autorskie audycje w programie II PR, relacjonowała ważne poznańskie wydarzenia, łącznie z Konkursami Skrzypcowymi im. H. Wieniawskiego, przygotowywała reportaże muzyczne. Laureatka wyróżnienia na Międzynarodowym Konkursie Audycji Muzycznych w Brnie (1998) Zespołowej Nagrody Przewodniczącego Komitetu ds. Radia i Telewizji (1987), Głównej Nagrody na I Ogólnopolskim Konkursie im. Jaba Webera (1997). Od 1995 roku po śmierci ojca prowadzi Fundację „Szkoła Chóralna Jerzego Kurczewskiego”. Jest członkiem Zarządu Towarzystwa Muzycznego im. H. Wieniawskiego.
II  KONCERT  FESTIWALOWY 16 czerwca (niedziela), godz. 19.00 Kościół pw. św. Faustyny w Plewiskach Mariusz Monczak – skrzypce (Montreal, Kanada) Bogdan Narloch – organy (Koszalin) Alina Kurczewska – prowadzenie koncertu  PROGRAM 1) Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847) – Preludium i fuga d-moll, op. 36 (organy solo) 2) Giovanni Battista Vitali (1632-1692) – Chaconne in g na skrzypce i organy 3) Joseph Rheinberger (1839-1901) – Suita na skrzypce i organy, op. 166 I Preludium III Allemande 4) Jules Massenet (1842-1912) – Méditation z opery “Thais” 5) Noel Goemanne (1926-2010) – En el silencio de la noche z Sant Antonio Suite (organy solo) 6) Grażyna Bacewicz (1909-1969) – Kaprys polski (skrzypce solo) 7) Felix Borowski (1872-1956) – Adoration 8) Felix Borowski (1872-1956) – Première Suite in E minor, cz. III Toccata (organy solo) Mariusz Monczak - skrzypce. Po wyjeździe na kontynent amerykański studiował w Nowym Jorku i w Montrealu gdzie otrzymał tytuł magistra i doktora w dziedzinie muzyki. Obecnie prowadzi aktywną działalność koncertową, występując w najbardziej renomowanych salach jak Avery Fisher Hall Lincoln Center w Nowym Jorku, Place des Arts w Montrealu, Sala Unii w Rotterdamie. Jako solista i kameralista występuje z licznymi orkiestrami między innymi Montreal Chamber Orchestra, Young Virtuosi of Montreal, Nouvelle Ensemble Moderne, Concordia Symphony Orchestra, Brandemburg Symphony Orchestra, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus oraz Zielonogórską, Białostocką i Toruńską Orkiestrą Symfoniczną. Występuje z wybitnymi muzykami i współpracuje ze współczesnymi kompozytorami jak: Henryk Mikołaj Górecki, Krzysztof Penderecki, Denis Gougeon, Andre Prevosti inni. Dokonał wielu prapremier, większość z nich nagrały kanadyjskie stacje radiowe Radio Canada i CBC 2 w Toronto. Nagrywa dla radia, telewizji oraz na płyty dla SNE, Concordia Records, Castalia i Dux. Jest pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym festiwali muzycznych w Polsce i Kanadzie: Międzynarodowego Festiwalu Lubuska Camerata, Serenady nad Wartą w Gorzowie, Mozart Plus w Zielonej Górze i Poznaniu, Muzyka u Joannitów w Łagowie, Festiwalu Wielkanocnego im. Karola Szymanowskiego w Montrealu i innych. Podczas trwania Przystanku Woodstock 2005 w Kostrzynie nad Odrą, jego Orkiestra Smyczkowa "Kostrinella" dwukrotnie wystąpiła na dużej scenie, grając Lato z Czterech Pór Roku i "Orawę" Wojciecha Kilara. Bogdan Narloch studia muzyczne odbył w klasie organów prof. Leona Batora w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Brał udział w wielu kursach interpretacji muzyki organowej, m.in. u Milana Šlechty w Pradze, Guy Boveta, Urlicha Spang-Hansena. Od wielu lat pełni funkcję dyrektora artystycznego i organizacyjnego Międzynarodowego Festiwalu Organowego w Koszalinie. Od  1994 roku  organizuje  też corocznie wspólnie z prof. Markiem Toporowskim Ogólnopolskie Kursy Interpretacji Muzyki Organowej, odbywające się pod patronatem Ministra Kultury. Prowadziło je wielu wybitnych organistów europejskich, m.in. Christopher Stembridge, Klaus Eichhorn, Vincent Warnier, Jaroslav Tuma, Wolfgang Seifen, Peter van Dijk, Christoph Grohmann, Aude Heurtematte, Desmond Hunter, Jan van Mol, Dalibor Miklavičič. Jest doktorem w Instytucie Muzyki  Akademii Pomorskiej w Słupsku oraz Akademii Sztuki w Szczecinie. Członek Diecezjalnej Komisji Śpiewu, Muzyki Kościelnej i Instrumentów Muzycznych, w której jest odpowiedzialny za sprawy związane z organami diecezji koszalińsko-kołobrzeskiej. Inicjuje i nadzoruje wiele projektów naprawczych i remontowych instrumentów historycznych. Nagrał kilka płyt CD. W 2006 roku uzyskał bardzo dobre recenzje z polskiej prasie za płytę poświęconą twórczości nieznanych kompozytorów z Pomorza. Prowadzi intensywną działalność koncertową w kraju i za granicą (Belgia, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Norwegia, Rumunia, Słowacja, Szwajcaria, Szwecja).
Ogólnopolski Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej Komorniki  Gminny Ośrodek Kultury  62-052 Komorniki, ul. Stawna 7/11 tel  061  8 107 449 gokkomorniki@wp.pl , www.komorniki.pl
KONCERT  ZAMYKAJĄCY  FESTIWAL 7 lipca (niedziela), godz. 19.00 Kościół pw. św. Floriana w Wirach Krakowski Kwintet Blaszany  "Cracow Brass Quintet" Krzysztof Czerwiński – organy (Sydney, Australia) Alina Kurczewska – prowadzenie koncertu  PROGRAM 1) Anonim (ok. 1684) – Sonata z “Baenkensaerlieder” 2) George Frideric Handel (1685-1759) – Przybycie Królowej Saby z Oratorium „Salomon” 3) Giovanni Gabrieli (1553-1613) – Canzona per Sonare no. 4 4) Jan Sebastian Bach (1685-1750) – Toccata C-dur, BWV 564 (organy solo) 5) Jan Sebastian Bach (1685-1750) – Bist du bei mir 6) Jan Sebastian Bach (1685-1750) – III Koncert Brandenburski I. (Allegro) II. Adagio III. Allegro 7) Haendel/Henderson – All Saints Halleluyah (ar. Luther Henderson) 8) Leon Boëllmann (1862-1897) – Toccata z “Suity gotyckiej” na organy solo, op. 25 9) Duke Ellington (1899-1974) – In a Sentimental Mood 10) Jürgen Rieger (1965-) – „Ekstase” na organy solo (1997) 11) George Gershwin (1898-1937) – Four Hits for Five Krakowski Kwintet Blaszany – Cracow Brass Quintet powstał w 2002. Jako zespół kameralny stanowi syntezę tradycji muzycznych w Polsce i nowych trendów wykonawczych docierających z całego muzycznego globu, gdzie instrumenty dęte blaszane przeżywają od dawna nie słabnący rozwój. Kwintet jest laureatem nagrody drugiego miejsca w VII Ogólnopolskim Konkursie Zespołów Kameralnych w Warszawie i III nagrody na XIII Międzynarodowym Konkursie Współczesnej Muzyki Kameralnej w Krakowie (2009). W skład zespołu wchodzą młodzi, utalentowani muzycy współpracujący na stałe z takimi orkiestrami jak Orkiestra Filharmonii Krakowskiej, Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestra Filharmonii Śląskiej, Orkiestra Filharmonii w Opolu i NOSPR. W repertuarze kwintetu znajdziemy utwory Gabriellego, Samuela Scheidta, pełną kompozytorskiego kunsztu muzykę Haendla, genialne dzieła Bacha i Mozarta, a także klasyków XX wieku i uznanego za króla jazzu - Georga Gershwina. Są to zarówno transkrypcje znanych arcydzieł jak i mistrzowsko napisane utwory na kwintet blaszany. Na osobny program składają się utwory napisane przez takich polskich kompozytorów jak Witold Lutosławski, Krzesimir Dębski jak i tych z młodszego pokolenia. Poza działalnością koncertową CBQ bierze udział w koncertach charytatywnych i warsztatach muzycznych. Krzysztof Czerwiński - urodzony w Poznaniu dyrygent, organista i pedagog. Jest absolwentem „Poznańskiej Szkoły Talentów” w klasie organów prof. Józefa Serafina. Otrzymał stypendium Eastman School of Music w Nowym Jorku na studia w klasie dyrygentury, organów, śpiewu, pedagogiki wokalnej i muzyki kościelnej. Już w pierwszym roku studiów został laureatem nagrody uczelni, przyznawanej studentom, których kariera muzyczna rokuje największe nadzieje na przyszłość – „Eastman Professional Career Development Grant". Był stypendystą Birmingham Conservatoire w Anglii (studia II stopnia) w klasie dyrygentury chóralnej, śpiewu i dawnej praktyki wykonawczej. Będąc w Wielkiej Brytanii został dyrygentem chóru kameralnego konserwatorium w Birmingham oraz nauczycielem śpiewu, emisji głosu, kształcenia słuchu i teorii muzyki w katedralnej szkole chóralnej (Lichfield Cathedral School), gdzie również pełnił funkcję asystenta dyrektora szkoły. Jest inicjatorem i dyrektorem artystycznym Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Komornikach. Odbył szereg zagranicznych podróży artystycznych. Koncertował w Australii, Austrii, Francji, Holandii, Niemczech, Rosji, Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Jest laureatem wielu konkursów, nagród i stypendiów (do najważniejszych należą stypendia rządowe, ministerialne i uniwersyteckie oraz głównie nagrody i pierwsze miejsca w konkursach organizowanych przez Amerykański Związek Organistów – American Guild of Organists oraz Międzynarodowy Związek Dyrygentów Chórów Dziecięcych i Młodzieżowych – Choristers Guild). Ukończył dyrygenturę symfoniczno-operową w Sydney Conservatorium of Music w klasie prof. Imre Pallo oraz przez 3 lata prowadził chór anglikańskiego kościoła Christ Church w Sydney. W roku 2012 objął stanowisko Dyrektora Muzycznego kościoła uniwersyteckiego Macquarie Chapel Presbyterian Church w Sydney w Australii. Więcej informacji na stronie internetowej: www.czerwinski.art.pl
III  KONCERT  FESTIWALOWY 30 czerwca (niedziela), godz. 18.00      Kościół pw. św. Jadwigi Śląskiej w  Poznaniu, ul. Cyniowa 15 Anna Łęcka – sopran (Toruń) Marcin Łęcki – organy (Toruń) Alina Kurczewska – prowadzenie koncertu  PROGRAM 1) Dietrich Buxtehude (1637-1707) – Preludium, Fuga i Ciaccona C-dur (organy solo) 2) Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Schafe konnen sicher weiden z Kantaty “Was mir behagt, ist nur de muntre Jagd”, BWV 208 3) Georg Friedrich Handel (1685-1759) – Arrival of the Queen of Sheba z Oratorium “Solomon” (organy solo) 4) Georg Friedrich Handel (1685-1759) – Let the Bright Seraphim z Oratorium “Samson” 5) Henri Seroka (*1949) – Ave Maria z filmu „U Pana Boga za piecem” 6) Matthias Nagel (*1958) – Gib uns Friedens - Wariacje w stylu jazzowym (organy solo) 7) Michał Lorenc (*1955) – Ave Maria z filmu „Prowokator” 8) Wojciech Kilar (*1932) – Wokaliza z filmu „Dziewiąte Wrota” 9) Louis Alfred Lefebure-Vely (1817-1869) – Sortie Es-dur (organy solo) Anna Łęcka – sopran. Pochodzi z Torunia. Jako dziecko, wspólnie z zespołem „Kiepurki” z Sosnowca, nagrała płytę z angielskimi muzykami współpracującymi z gwiazdami muzyki pop. Na płycie znajdują się piosenki w jej solowym wykonaniu a do jednej z nich nakręcono teledysk dla katowickiej telewizji (1993r.). Wiele lat śpiewała i tańczyła w teatrze muzycznym „Mała Rewia” z Torunia. Zainteresowania klasyczną muzyką wokalną rozwinęła, śpiewając przez 10 lat w chórze UMK Tibi Domine, wykonując bogaty repertuar dzieł oratoryjnych. W ten sposób miała okazję osobiście poznać uznawanych polskich śpiewaków. Jest absolwentką Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, w klasie śpiewu solowego wydziału Wokalno-Aktorskiego prof. Magdaleny Krzyńskiej. Jako studentka brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez wybitnych artystów-pedagogów. W czasie studiów urodziła dwójkę dzieci, które są jej największą radością. Od kilku lat koncertuje wraz z mężem na festiwalach i koncertach muzyki organowej i kameralnej. Jako solistka, współpracuje z zespołem kameralnym w repertuarze operowym i operetkowym. Ciepła barwa głosu i wyjątkowa wrażliwość muzyczna poruszają i zjednują jej serca słuchaczy.   Marcin Łęcki – organista. W 2005 roku ukończył Wydział Instrumentalny Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego. Jako student brał udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Christophera Krummachera i Wolfganga Zerera. Wraz ze studentami klas organów współtworzył Koło Artystyczno-Naukowe którego głównym założeniem była prezentacja muzyki organowej w kościołach Wrocławia i Dolnego Śląska. Współpracuje z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną i Świętojańskim Festiwalem Organowym regularnie na nim uczestnicząc jako solista. Koncertował w wielu miastach Polski: Warszawa, Kraków, Wrocław, Bydgoszcz, Toruń, Włocławek, Szczecin, Nowy Targ, Skawina, Świnoujście, Królewskie Miasto, Pyzdry, Różanystok, Kartuzy, i za granicą: Holandia, Niemcy, Hiszpania, Włochy. Obecnie jest organistą w kościele Ojców Jezuitów w Toruniu. Uczy także gry na organach w Diecezjalnym Studium Organistowskim w Toruniu.
Program