Ogólnopolski Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej Komorniki  Gminny Ośrodek Kultury  62-052 Komorniki, ul. Stawna 7/11 tel  061  8 107 449 gokkomorniki@wp.pl , www.komorniki.pl PROGRAM KONCERT  INAUGURUJĄCY  FESTIWAL 1 czerwca (piątek), godz. 19.00 Kościół pw. św. Andrzeja Apostoła w Komornikach Trio Harmonijek Ustnych "Con Brio" (Mysłowice) Jerzy Kukla – organy (Lublin) Alina Kurczewska – prowadzenie koncertu PROGRAM Trio Harmonijek Ustnych "Con Brio" W programie muzyka klasyczna, rozrywkowa i ludowa. Jerzy Kukla – organy solo 1) Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Toccata i fuga d-moll BWV 565 2) Ferenc Liszt (1811-1886) – Gebet (Ave Maria) 3) Padre Davide da Bergamo (1791-1863) – Sinfonia Trio Harmonijek Ustnych CON BRIO Oficjalną datą powstania tria jest rok 1970. W tym to roku trio rozpoczęło regularne nagrania w studio Radia Opole. Pod koniec lat 70-tych i w latach 80-tych trio nagrywało również w radiu w Lipsku i Berlinie. Uwzględniając wszystkie nagrania trio posiada około 9 godzin nagranej archiwalnie muzyki. Muzyki o różnym charakterze, nagranej przez samo trio i z różnymi zespołami muzycznymi. W ciągu 40 lat swojego istnienia trzykrotnie zmieniał się skład osobowy tria. Jednak rodzaj muzyki i polska szkoła gry na tych instrumentach nie zmieniały swojego charakteru. Aktualnie trio tworzą następujący muzycy: Zygmunt ZGRAJA -  harmonijki melodyjne (chromatyczne i diatoniczne), Janusz ZAJĄC -  harmonijki basowe, Robert KIER – harmonijki akordowe i akordeon. Wejście w skład zespołu Roberta grającego na harmonijce akordowej a zarazem absolwenta Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie akordeonu, skłoniło zespół do poszukiwania nowych brzmień przy wykorzystaniu w swoich nowych aranżacjach muzycznych również akordeonu, zarówno w trio jak i w duecie, tworząc nową formację  „Duet Chromatica” (harmonijka chromatyczna i akordeon). Dotychczasowa dyskografia tria: - wydawnictwo fonograficzne „Polskie Nagrania”, dwie płyty analogowe z nagraniami solowymi Zygmunta Zgrai oraz tria Con Brio, akompaniuje orkiestra rozrywkowa - wydawnictwo „Tomy”, rok 1991 , płyta kompaktowa „W świetle księżyca”, nagrania tria - wydawnictwo „Hohner”, rok 1996, płyta kompaktowa „Das Konzert Trio” wraz z albumem partytur nagranych tematów muzyki klasycznej w opracowaniu Zygmunta Zgrai i muzyków tria - wydawnictwo Radio Opole, rok 1996, płyta kompaktowa „Trio Con Brio” - rok 1998, w Szwajcarii wydano płytę kompaktową „Con Brio i Orkiestra” - rok 2000, z okazji jubileuszu 30-lecia pracy artystycznej tria wznowiono wydanie nagranej w 1996 r. płyty w Studio Radia Opole - rok 2006, wydano płytę „No Limit” , wydawnictwo „Jan-zaj” - rok 2010, solowe nagrania Zygmunta Zgrai z różnymi ork. radiowymi, wydawnictwo Radio Opole Con Brio występowało wielokrotnie przed kamerami telewizji polskiej. Ma za sobą także występy w telewizji niemieckiej i szwedzkiej. Swój program prezentowało publiczności: Austrii, Czech, Słowacji, Francji, Holandii, Mongolii, Niemiec, Szwajcarii, Szwecji, USA i Węgier. Trio występowało również w najznakomitszych świątyniach Polski i Niemiec w ramach koncertów towarzyszących Międzynarodowym Festiwalom Muzyki Organowej, gdzie ze swym programem był wielką atrakcją entuzjastycznie przyjmowany przez publiczność. Zespół koncertuje również z polskimi orkiestrami symfonicznymi. Aranżacje dla tria i orkiestry symfonicznej opracował Zygmunt Zgraja, który przy okazji takich koncertów, prezentuje również możliwości harmonijki ustnej jako solista z towarzyszeniem orkiestry. W maju 1993 roku trio odnotowało wielki sukces, występując z samodzielnym recitalem w prestiżowym, polskim Festiwalu Muzyki Kameralnej, organizowanym co roku w historycznym zamku w Łańcucie. W roku 2000, jako reprezentant Śląska, zespół przedstawił swój program artystyczny na Światowej Wystawie EXPO w Hanowerze. Za wielki zaszczyt trio uważa również swój dwukrotny udział w koncertach galowych Światowych Konkursów Gry Na Harmonijkach Ustnych odbywających się w Trossingen (Niemcy). Byli pierwszymi Polakami, których do takich koncertów zaproszono. Członkowie tria biorą udział w pracach jury międzynarodowych konkursów poświęconych grze na harmonijkach ustnych. Ważniejsze wyróżnienia artystyczne tria: - 1977 r. Rotterdam (Holandia) – II miejsce, Międzynarodowy Festiwal Gry na Harmonijkach Ustnych - 1986 r. Innsbruck (Austria) – I miejsce, Międzynarodowy Konkurs Muzyczny Zespołów Akordeonowych i Harmonijek Ustnych - 1988 r. Helmond (Holandia) II miejsce, Międzynarodowy Festiwal Gry na Harmonijkach Ustnych - 1989 r. Innsbruck (Austria) – I miejsce, Międzynarodowy Konkurs Muzyczny Zespołów Akordeonowych i Harmonijek Ustnych - 1991 r. Detroit (USA) – I miejsce, Międzynarodowy Konkurs Gry na Harmonijkach Ustnych   Na repertuar tria składają się: transkrypcje tematów wielkich mistrzów muzyki klasycznej, popularne tematy muzyki rozrywkowej i tanecznej, melodie ludowe wielu krajów świata, szanty oraz instrumentalne wersje kolęd i melodii bożonarodzeniowych różnych krajów. Jerzy Kukla - organista, organizator życia muzycznego, organmistrz. Studia w Akademii Muzycznej w Krakowie (organy, klasa prof. M. Semeniuk-Podrazy) i w Katowicach (dyrygentura, klasa prof. J.W. Hawela). Stypendysta Ministerstwa Kultury i Sztuki w latach 1990-1991 (VSMU Bratysława, klasa prof. dr Ferdinanda Klindy). Kursy mistrzowskie pod kierunkiem M. Schneidera oraz G. Litaize. Koncerty w Polsce oraz Austrii, Czechach, Niemczech, Rosji, Słowacji, Szwajcarii, Ukrainie i Włoszech. Wydane 4 CD. Inicjator licznych polskich festiwali i cyklów koncertowych. W latach 2010-2012 intonacja organów w Bazylice OO. Paulinów na Jasnej Górze oraz organów wielkich w     katedrze w Oliwie. Alina Kurczewska – dziennikarka. Ojciec – Jerzy Kurczewski był założycielem Poznańskiego Chóru Chłopięcego, w latach 1945 – 1990 – jego  dyrektorem i dyrygentem. Atmosfera rodzinnego domu, wpływ osobowości ojca i stały kontakt z muzyką zadecydowały o dokonanym przez nią wyborze zawodu. Poznańską Akademię Muzyczną ukończyła z wyróżnieniem w klasie fletu Krystyny  Kordyl-Budy (1977). Od tego samego roku związana z Rozgłośnią Poznańską PR, później przekształconą w Radio  Merkury, uprawia publicystykę muzyczną na antenach poznańskiej i ogólnopolskiej. Prowadziła własne, autorskie audycje w programie II PR, relacjonowała ważne poznańskie wydarzenia, łącznie z Konkursami Skrzypcowymi  im. H. Wieniawskiego, przygotowywała reportaże muzyczne. Laureatka wyróżnienia na Międzynarodowym Konkursie  Audycji Muzycznych w Brnie (1998) Zespołowej Nagrody Przewodniczącego Komitetu ds. Radia i Telewizji (1987),  Głównej Nagrody na I Ogólnopolskim Konkursie im. Jaba Webera (1997). Od 1995 roku po śmierci ojca prowadzi  Fundację „Szkoła Chóralna Jerzego Kurczewskiego”. Jest członkiem Zarządu Towarzystwa Muzycznego  im. H. Wieniawskiego. 
Plakat festiwalowy 1 czerwca - 8 lipca 2012 VII Ogólnopolski Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej KOMORNIKI 2012 - Sezon VII 1 czerwca - 8 lipca 17 czerwca (niedziela), godz. 19.00 Kościół pw. św. Faustyny w Plewiskach Michał Stanikowski – gitara (Trossingen, Niemcy) Jakub Drygas – klarnet (Poznań) Krzysztof Czerwiński – organy (Komorniki) Alina Kurczewska – prowadzenie koncertu PROGRAM 1) Leon Boëllmann (1862-1897) – Suita gotycka na organy solo, op. 25: Introdukcja – Chorał 2) Jacques François Antoine Ibert (1890-1962) – Entr'acte (1935, klarnet & gitara) 3) Johann Kaspar Mertz (1806-1856) – Fantaisie Hongroise (gitara solo) 4) Joaquín Rodrigo (1901-1999) – En los Trigales (1938, gitara solo) 5) Egberto Amin Gismonti (1947-) – Água & Vinho (1972, klarnet & gitara) 6) Jürgen Rieger (1965-) – „Ekstase” na organy solo (1997) 7) Franz Peter Schubert (1797-1828) – Ave Maria (klarnet & gitara)  8) Joaquín Rodrigo (1901-1999) – Invocación y danza (1961, gitara solo) 9) Nikolai Andreyevich Rimsky-Korsakov (1844-1908) – „Lot trzmiela” z opery ´Bajka o           Carze Saltanie´ (solo klarnet) 10) Ástor Pantaleón Piazzolla (1921-1992) – Otoño Porteño, Arr. Sergio Assad (1969, gitara  solo) 11) Ástor Pantaleón Piazzolla (1921-1992) – „Histoire du Tango” (klarnet & gitara) Cafe 1930 Night Club Michał Stanikowski urodził się w 1982 roku w Poznaniu. W wieku 10 lat rozpoczął naukę gry na gitarze klasycznej. Od 1997 do 2001 roku uczył sie  w poznańskiej „Szkole Talentów“ w klasie Prof. Piotra Zaleskiego. Swoją edukację muzyczną kontynuował w Akademii  Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie gitary Prof. Piotra Zaleskiego. W 2006 roku otrzymał dyplom  ukończenia wrocławskiej uczelni. Następnie studiował podyplomowo w Akademii Muzycznej  we Freiburgu w klasie Prof.   Sonji Prunnbauer, Master of Kammermusik w Akademii Muzycznej w Trossingen, w klasie Prof. Michaela R. Hampla oraz  `Klasę Solistyczną` dostępną dla nielicznych i obiecujących artystów w Akademii Muzycznej w Weimarze, w klasie Prof.  Ricardo Gallena. Michał doskonalił swoje umiejętności biorąc udział w lekcjach mistrzowskich wybitnych artystów: Joaquin Clerch, Aniello Desiderio, David Russell oraz Thomas Müller-Pering. Michał Stanikowski jest laureatem 16 ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzycznych, takich jak.:  „Międzynarodowy Konkurs Gitarowy Sanok 1999“, „Europejski Konkurs Gitarowy Velbert 2000“, „Międzynarodowy  Konkurs Gitarowy Anna-Amalia Weimar 2001“, „Interdyscyplinarny Konkurs Muzyczny Iris-Marquadt-Preis 2010“, „Międzynarodowy Konkurs Gitarowy  Axis Enschede 2010“ oraz „V Międzynarodowy Konkurs Gitarowy Olsztyn 2010“. Został wyróżniony licznymi stypendiami m.in.: „Stypendium Ministra  Kultury i sztuki“, „Stypendium Fundacji na Rzecz Dzieci“, „Stypednium Młoda Polska“, „Stypendium Fundacji Yehudi Menuhin Live Music“ oraz  „Stypendium Związku Wspierania Muzyki“ w Trossingen.   Występował z recitalami w renomowanych salach koncertowach, takich jak: Studio Polskiego Radia w Warszawie, Zamek Królewski w Warszawie,  Letnia Rezydencja Króla Stanisława Augusta, Oratorium Marianum we Wrocławiu. Podróże koncertowe poprowadziły go przez całą Europę. Występuje  na wielu festiwalach gitarowych jako solista, również z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych oraz pracuje w charakterze jurora konkursów  gitarowych. Od najmłodszych lat nagrywał dla radia i telewizji. W latach 2007-2008 wydane zostały licznym nakładem pierwsze dwie płyty artysty, a w 2011 solowy album „Vienna Guitar Recital“.  Michał posiada w swoim obszernym repertuarze, utwory solowe, kameralne oraz koncerty na gitarę i orkiestrę.  W roku 2009 wykonał jako pierwszy  polski gitarzysta „Concerto Para una Fiesta“. Ten wymagajacy koncert Joaquina Rodrigo został zaprezentowany publicznosci podczas „Warszawskiego  Festiwalu Gitarowego“.   Michał Stanikowski jest zaangażowanym i uznanym nauczycielem. Pracę pedagogiczną rozpoczął w 2005 roku  w Szkole Muzycznej w niemieckim  Freudenstadt oraz na Uniwersytecie we Freiburgu. W roku 2007 został wykładowcą Konserwatorium Muzycznego w Trossingen, a w 2012 docentem  Akademii Muzycznej w Trossingen. Jego uczniowie są laureatami konkursów ogólnoniemieckich oraz międzynarodowych. Jest organizatorem koncertów  oraz seminariów gitarowach w Badenii i Wirtemberdze, w południowych Niemczech.  Ważniejsze nagrody w konkursach: 2010, 2. Miejsce, Międzynarodowy Konkurs Gitarowy, Olszytn  2010, 2. Miejsce, Międzynarodowy Koknurs Gitarowy, Enschede/Holandia  2010, 3. Miejsce&Nagroda Specjalna Konkurs Iris-Marquadt,Trossingen/Niemcy  2001, 3. Miejsce, Międzynarodowy Konkurs Gitarowy, Weimar/Niemcy  2000, 1. Kategoria Europejski Konkurs Gitarowy, Velbert/Niemcy 2000, 2. Miejsce, Ogólnopolski Konkurs Gitarowy, Poznań  1999, 1. Miejsce, Międzynarodowy Konkurs Gitarowy, Sanok  1997, 3. Miejsce, Ogólnopolski Konkurs Gitarowy, Konin  1995, 2. Miejsce, Ogólnopolski Konkurs Gitarowy, Konin  1994, 1. Miejsce, Ogólnopolski Konkurs Gitarowy, Poznań  Michał Stanikowski koncertuje na mistrzowskiej gitarze australijskiego lutnika Jima Redgate’a z roku 2005.  Jakub Drygas jest absolwentem Wrocławskiej Akademii Muzycznej (w klasie klarnetu ad. Jana Jakuba Bokuna) oraz studiów u prof. Johannesa Peitza  w Hochschule für Musik und Theater w Hanowerze, od 2008 roku jest solistą Orkiestry Filharmonii Poznańskiej. Swoje  umiejętności doskonali jednak nadal u prof. Françoisa Bendy na Universität der Künste w Berlinie. Ważnym doświadczeniem w jego karierze były koncerty z European Union Youth Orchestra, podczas których  współpracował z tak znakomitymi dyrygentami, jak Bernard Haitink, John Elliot Gardiner, Vladimir Askenazy i występował w tak znanych salach koncertowych jak Concertgebouw Amsterdam, Konzerthaus Berlin, Royal Albert Hall London,  Herculessaal München, Tonhalle Zürich, Casa de Musica Porto, Tivoli Kopenhagen czy Teatro di Bologna. Pod dyrekcją Vladimira Askenazy'ego zarejestrował dla Deutsche Gramophon DVD z dziełami Richarda Straussa i  Johannesa Brahmsa. Jakub Drygas był w 2007 roku stypendystą Zermatt-Festival (Szwajcaria), podczas którego młodzi muzycy ze świata  biorą udział w prestiżowych kursach prowadzonych przez Berlińskich Filharmoników. W 2007 roku został też solistą  Schleswig-Holstein Festival Orchester, z którą - pod dyrekcją Christopha. Eschenbacha - koncertował w Niemczech i  Brazylii. Krzysztof Czerwiński - urodzony w Poznaniu dyrygent, organista i pedagog. Jest absolwentem „Poznańskiej Szkoły Talentów” w klasie organów  prof. Józefa Serafina. Otrzymał stypendium Eastman School of Music w Nowym Jorku na studia w klasie dyrygentury,  organów, śpiewu, pedagogiki wokalnej i muzyki kościelnej. Już w pierwszym roku studiów został laureatem nagrody  uczelni, przyznawanej studentom, których kariera muzyczna rokuje największe nadzieje na przyszłość – „Eastman  Professional Career Development Grant". Był stypendystą Birmingham Conservatoire w Anglii (studia II stopnia) w klasie  dyrygentury chóralnej, śpiewu i dawnej praktyki wykonawczej. Będąc w Wielkiej Brytanii został dyrygentem chóru  kameralnego konserwatorium w Birmingham oraz nauczycielem śpiewu, emisji głosu, kształcenia słuchu i teorii muzyki w katedralnej szkole chóralnej (Lichfield Cathedral School), gdzie również pełnił funkcję asystenta dyrektora szkoły. Jest  założycielem, dyrektorem artystycznym i dyrygentem Polskiej Orkiestry Barokowej oraz inicjatorem i dyrektorem  artystycznym Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Komornikach.  Odbył szereg zagranicznych podróży artystycznych. Koncertował w Australii, Austrii, Francji, Holandii, Niemczech, Rosji,  Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Jest laureatem wielu konkursów, nagród i stypendiów (do najważniejszych należą stypendia rządowe,  ministerialne i uniwersyteckie oraz głównie nagrody i pierwsze miejsca w konkursach organizowanych przez Amerykański Związek Organistów –  American Guild of Organists oraz Międzynarodowy Związek Dyrygentów Chórów Dziecięcych i Młodzieżowych – Choristers Guild). Ukończył dyrygenturę symfoniczno-operową w Sydney Conservatorium of Music w klasie prof. Imre Pallo oraz przez 3 lata prowadził chór  anglikańskiego kościoła Christ Church w Sydney. W roku 2012 otrzymał zaproszenie do objęcia stanowiska Dyrektora Muzycznego kościoła uniwersyteckiego Macquarie Chapel Presbyterian Church w  Sydney w Australii. Więcej informacji na stronie internetowej: www.czerwinski.art.pl  1 lipca (niedziela), godz. 18.00      Kościół pw. św. Jadwigi Śląskiej w Poznaniu, ul. Cyniowa 15 Ian Maksin – wiolonczela (Chicago, USA) Gedymin Grubba – organy (Gdańsk) Alina Kurczewska – prowadzenie koncertu PROGRAM 1) Jan Sebastian Bach (1685-1750) – Preludium Es-dur, BWV 552 (organy solo) 2)  III Suita wiolonczelowa, BWV 1009 3) Dietrich Buxtehude (1637-1707) – chorał „Nun bitten wir den Heiligen Geist“   BuxWV 208 (organy solo) 4) Gaspar Cassado (1897-1966) – fragment Suity wiolonczelowej 5) Ilya Levinson (XX w.) – 2 utwory (wiolonczela solo)  6) Joseph Haydn (1732-1809) Koncert wiolonczelowy D-dur (wiolonczela & organy) Allegro Moderato Ian Maksin - wiolonczelista i kompozytor. Swój pierwszy recital dał w wieku sześciu lat w rodzinnym St. Petersburgu, Rosja. W wieku 17 lat  wyemigrował do Stanów Zjednoczonych. Występował jako solista i kameralista w Europie, Azji i obu Amerykach. Jego  koncerty oraz wywiady były transmitowane na żywo w publicznych rozgłośniach radiowych, zarówno krajowych jak i  międzynarodowych w Stanach Zjednoczonych i za granicą (NBC, PBS i inne). Brał udział w najbardziej prestiżowych  festiwalach na świecie, takich jak Ravinia, Spoleto, Norfolk, Festiwal Muzyczny Białych Nocy w St. Petersburgu. W 2000  roku Ian Maksin został zaproszony do występów z the New World Symphony, czołową amerykańską orkiestrą złożoną z  młodych muzyków z całego świata pod dyrekcją Michaela Tilsona Thomasa. W ciągu tych lat pracy z orkiestrą,  występował jako główny (pierwszy) wiolonczelista oraz solista koncertowy pod batutą takich dyrygentów jak Michael  Tilson Thomas, Hans Graf, Andreas Delfs, Donald Runnicles, Zdenek Macal, Stanislaw Skrowaczewski, Yan Pascal  Tortelier, John Adams, Lukas Foss oraz wielu innych. Artysta jest często gościnnie zapraszany do występów i nagrań jako  pierwszy wiolonczelista przez różne orkiestry kameralne m.in.: Atlantycką Orkiestrę Klasyczną, Pro Corde Strings,  Chicago Virtuosi, Spoleto USA Orchestra, Ars Viva. Poza muzyką klasyczną Ian Maksin współpracował z wieloma znanymi artystami różnych gatunków. Występował i nagrywał z Andrea Bocellim, Stingiem, Snoop Doggiem, Glorią Estefan, Cirque du Soleil, Barrym Gibbem, Smokey Robinsonem i wieloma innymi. Jako członek różnych zespołów rokowych pojawiał się w MTV, na Lollapalooza Music Festival, Milwaukee SummerFest i wielu innych. Ian  Maksin wykonał premiery oraz dokonał nagrań wielu utworów współczesnych kompozytorów, łącznie z entuzjastycznie przyjętą przez krytyków płytą  CD “Sculpting Clouds”. Album został wydany przez wytwórnię Albany Records w 2007 i zawiera utwory wielokrotnie nagradzanego amerykańskiego  kompozytora Erica Ewazena. W 2006 nagrał album “Clocks” z muzyką Miguela de Aguila we współpracy ze znanym kwartetem Cuarteto  Latinoamericano. Nowa płyta Iana zatytułowana “Solo Flight” została wydana w styczniu 2010 i jest kompilacją solowych utworów wiolonczelowych  począwszy od Suit Wiolonczelowych Bacha aż po współczesne utwory chicagowskiego kompozytora Ilya Levinsona, jak również suity na wiolonczelę  solo hiszpańskiego wiolonczelisty i kompozytora Gaspara Cassado. W 2011 założył IAN&ANI DUO we współpracy z bułgarską pianistką Ani Gogova. Ich pierwsza płyta wydana przez Blue Recordings Griffin ukaże się w październiku 2012 roku i będzie zawierała muzykę Piazzolli, Ginastera, Ravela,  de Falla, a także światową premierę dzieł napisanych specjalnie dla IAN&ANI przez kompozytora Ilya Levinsona z Chicago. www.ianmaksin.com Gedymin Grubba - ur. 17. lipca 1981 roku w Gdańsku. Początkowo w wieku 5 lat pobierał lekcje gry na pianinie w Osiedlowym Ognisku Muzycznym  w Gdańsku-Zaspie pod kierunkiem mgr Haliny Radomskiej. Następnie ukończył PSM I st. im. Stanisława Moniuszki w  Sopocie w klasie fortepianu mgr Zofii Ralickiej i w klasie klarnetu mgr Dariusza Egielmana. Kontynuował naukę w PSM II  st. im. Fryderyka Chopina w Gdańskuw klasie organów prof. Romana Peruckiego. Szkołę tę ukończył z wyróżnieniem.  W 2006 roku został absolwentem AM im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku w klasie organów prof. Romana Peruckiego i w  klasie kompozycji prof. Eugeniusza Głowskiego. Uczestniczył w licznych kursach mistrzowskich interpretacji muzyki  organowej i improwizacji w kraju i zagranicą, prowadzonych przez takie znakomitości jak: prof. B.K. Bryndorf,  prof. E. Doll, prof. F. Klinda, prof. J. Laukvik, prof. J.P. Lecaudey, prof. L. Lohmann, prof. D. Roth, prof. A. Schoof,  prof. M. Strohhäcker, prof. J.C. Zehnder, prof. W. Zerer, dr S. Göttelmann, prof. J. Gembalski (kurs improwizacji), prof. M. Sawa (roczny kurs improwizacji) – łącznie 14 kursów. Od czasu aktywnej działalności artystycznej, tj. od 1996 roku,  wykonał przeszło 500 koncertów w całej Polsce, większej części Europy, Azji (Singapur), Australii i Nowej Zelandii.  Rocznie wykonuje ponad 50 (w bieżącym roku ponad 70) koncertów na całym świecie jako organista, kameralista, kompozytor i dyrygent. W 2010  roku był przewodniczącym jury na konkursie młodych organistów w Sydney w Australii. W 2012 roku zasiadał w kapitule przy Burmistrzu Miasta i  Gminy Pelplin, a na lata 2012-2017 został wybrany przewodniczącym kapituły przy Staroście Tczewskim odpowiedzialnych za przyznanie nagród i  wyróżnień w zakresie działalności kulturalnej. W ostatnim roku (2011) obchodził 15-lecie pracy artystycznej. Na najbliższe lata otrzymał  zaproszenia na trasy koncertowe po całej Europie, Afryce Południowej (Kapsztad), Ameryce Południowej (Brazylia, Boliwia), Ameryce Północnej  (Kanada, USA), Azji (Japonia, Hong Kong) oraz ponownie do Australii i Nowej Zelandii (tu również zaproszony na nagrania CD). Jest laureatem  konkursów organowych i kompozytorskich. W 1999 roku zainicjował Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej w Katedrze w Pelplinie, którego do  dziś jest dyrektorem. To obecnie jedna z największych i najbardziej prestiżowych cyklicznych imprez kulturalnych tego typu w Europie. Idea Festiwalu  przyczyniła się m.in. do rekonstrukcji unikatowych XVII-wiecznych barokowych organów katedry, które zostały oddane do użytku w 2003 roku.  Równolegle w 1999 roku zapoczątkował także cykl Mariackich Wieczorów Kameralnych w Koronowie. W 2009 roku Gedymin Grubba otrzymał  prestiżową statuetkę „Mestwin” za całokształt działalności kulturalnej, a w 2011 medal za zasługi dla Miastai Gminy Pelplin. Trzykrotnie był  stypendystą Prezydenta Miasta Gdańsk. Od 2003 roku piastuje stanowisko prezesa zarządu Fundacji Promocji Sztuki im. Gabriela Fauré w Gdańsku, z  którą rocznie organizuje ok. 40 różnorodnych koncertów w całej Polsce, przede wszystkim w formie zamkniętych cykli, wśród nich m.in. Festiwal w  Pelplinie, cykl koncertów w Koronowie, czy w Nakle nad Notecią.   W 2008 roku na zlecenie Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej SKOK im.  F. Stefczyka, w piętnastą rocznicę jej istnienia, skomponował monumentalny utwór wokalno-instrumentalny „Sinfonia Jubilate” do słów Jana Pawła II,  S.H. Lubomirskiego i Z. Herberta. Kompozycja dedykowana była J.E. Kardynałowi Józefowi Glempowi Prymasowi Polski w podzięce za długoletnią  posługę dla dobra Kościoła, Narodu i Polski. Utwór miał swoją premierę w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie i wydany został na płycie DVD w ponad 150 tys. egz. Wielokrotnie emitowany był przez Polską Telewizję i Polskie Radio. W 2011 roku poproszono go o napisanie utworu  związanego z Beatyfikacją Papieża Polaka, jako hołd gdańskiej młodzieży muzycznej. Kompozycja „Santo Subito! Witaj w domu!” została  zarejestrowana na CD i była również wielokrotnie emitowana przez Polskie Radio. Egzemplarz płyty i partytura zostały zawiezione do Watykanu.  Jest także autorem oficjalnego hejnału Miasta Pelplin. Od 1996 roku jest prezenterem organów Archikatedry w Oliwie. Należy do Koła Młodych  Związku Kompozytorów Polskich. Posiada nagrania radiowe, płytowe (14 CD i 1 DVD, kolejne planowane są w 2012 w Nowej Zelandii i w 2013  w Hiszpanii) i telewizyjne (również jako dyrygent). Płyta CD „Wielkie Organy Archikatedry w Gdańsku Oliwie” m.in. z jego udziałem była nominowana  do Nagrody Fryderyka 2006, a w 2009 roku otrzymała status złotej płyty. Warto dodać także, że nagrana przez niego płyta na organach Katedry w  Pelplinie w 2008 roku, jest pierwszą profesjonalnie wydaną płytą w tym miejscu. Natomiast płyta nagrana na organach Katedry Polowej Wojska  Polskiego w Warszawie w 2010 roku, jest pierwszą płytą nagraną po dokonanej rekonstrukcji tego instrumentu. Udziela również konsultacji i kursów w  zakresie interpretacji muzyki organowej na całym świecie (m.in. Australia, Kanada, Polska, Rumunia, Ukraina). Od 1988 roku jest czynnym organistą  w kościołach Diecezji Gdańskiej. W tym zakresie wykształcił także kilku młodych organistów, którzy do dziś pełnią funkcję organistów w gdańskich  kościołach. Wśród czołowych miejsc, w których udzielał się jako organista warto wspomnieć chociażby Katedrę w Oliwie, czy Bazylikę św. Mikołaja w Gdańsku (jedne z najsłynniejszych organów w Polsce). Obecnie jest organistą kościoła p.w. Miłosierdzia Bożego w Gdańsku-Morenie. Oficjalna strona  internetowa artysty: www.gedymin.org  KONCERT  ZAMYKAJĄCY  FESTIWAL 8 lipca (niedziela), godz. 19.00 Kościół pw. św. Floriana w Wirach Krakowski Kwartet Puzonowy Jarosław Malanowicz – organy (Warszawa) Alina Kurczewska – prowadzenie koncertu PROGRAM 1) Anonim – Renesansowa Fanfara (opracowanie dla Krakowskiego Kwartetu Puzonowego) 2) Z Tabulatury organowej Jana z Lublina (1537-1548)   Mikołaj z Krakowa – Preambulum in F   Anonim – Cantio Polonica 3) Thomas Morley (1557-1603) – My Bonnie lass 4) Thomas Morley (1557-1603) – Now is the month of Maying 5) Z Tabulatury organowej Jana z Lublina (1537-1548)   Mikołaj z Krakowa – Hayducki   Anonim – Preambulum in d 6) Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525-1594) – Chorał O Bone Jesu 7) Orlando di Lasso (1532-1594) – Matona mia cara 8) Filippo Azzaiolo (1530 - 1569) – Ben staga tutta questa bella brigada 9) Z Tabulatury organowej Jana z Lublina (1537-1548)   Mikołaj z Krakowa – Alia Poznanie   Anonim – Preambulum in g   Jakub Sowa – Salve Regina 10) Daniel Speer (1636-1707) – Sonata (w oryginale skomponowana na 4 puzony) 11) Johann Cruger (1598-1662) – Chorał Nun danket alle Gott 12) Johann Pachelbel (1653-1706) – Chorał Was Gott thut, das ist wohlgetan 13) Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Fuga g-moll 14) Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Kontrapunkt I (z Kunst der Fuge) 15) Georg Friedrich Haendel (1685-1759) – Alleluja (z oratorium Mesjasz) 16) Georg Friedrich Haendel (1685-1759) – Muzyka Ogni Sztucznych 17) Joseph Haydn (1732-1809) – Achieved is the glorious work (z oratorium Stworzenie Świata) 18) Mieczysław Surzyński (1866-1924) – Elegia z Sonaty fis-moll op.30 (organy solo)    19) Johannes Brahms (1833 - 1897) – Preludium choralowe „Est is ein Ross entsprungen“ op.122 (organy solo)   20) Piotr Czajkowski (1840-1893) – Taniec Arabski (z baletu Dziadek do orzechów) 21) Leon Boellmann (1862-1897) – Toccata z Suity Gotyckiej (organy solo) 22) Marc Lys (1963-) – Marsz Pour La Paix Krakowski Kwartet Puzonowy został założony w 2003 roku. Zespół koncertował w ramach wielu festiwali muzyki organowej i kameralnej,  koncertach plenerowych oraz uświetniał bankiety i sympozja. Kwartet został zaproszony do udziału w programie  inauguracyjnym stacji TVP Kultura - występ był transmitowany przez Telewizję Polską oraz Polskie Radio. Zespół oferuje program z muzyką klasyczną (od renesansu do muzyki współczesnej) oraz rozrywkową, dzięki czemu  istnieje możliwość skonstruowania programu od np. Thomasa Morley'a do The Beatles. Krakowski Kwartet Puzonowy współpracuje z organistami: Urszulą Jasiecką-Bury oraz Wacławem Golonką, z którymi może zaoferować repertuar łączący brzmienie kwartetu puzonowego z organami (w tym m. in. opracowania renesansowej  techniki polichóralnej).  Skład kwartetu: Paweł Cieślak - puzon tenorowy, puzon altowy. Ukończył krakowską Akademię Muzyczną. Od 2004 pierwszy puzonista Filharmonii Krakowskiej, od  2011 również pierwszy puzonista Filharmonii Narodowej w Warszawie. Współpracuje z Das Grosse Europäische Blechbläserensemble pod  kierownictwem Thomasa Clamora, Capellą Cracoviensis oraz  innymi zespołami i orkiestrami w Polsce. Grzegorz Pytlik - puzon tenorowy, puzon altowy. Ukończył krakowską Akademię Muzyczną. 2003-2010 pierwszy puzonista Opery Śląskiej w  Bytomiu. Od 2011 pierwszy puzonista Filharmonii Zabrzańskiej. Współpracuje z Capellą Cracoviensis oraz innymi polskimi zespołami i orkiestrami.  Nauczyciel gry na puzonie w szkole muzycznej.  Sebastian Wieczorek - puzon tenorowy. Absolwent wrocławskiej Akademii Muzycznej oraz katowickiej Akademii Muzycznej na Wydziale Jazzu i  Muzyki Rozrywkowej. Pierwszy puzonista Żorskiej Orkiestry Rozrywkowej. Wykonuje muzykę klasyczną oraz rozrywkową. Nauczyciel gry na puzonie w  szkole muzycznej. Bogdan Piznal - puzon basowy. Ukończył krakowską Akademię Muzyczną. 1994-2007 puzonista basowy Opery Krakowskiej. Od 2007 puzonista  basowy Filharmonii Krakowskiej. Współpracuje w Capellą Cracoviensis oraz innymi polskimi zespołami i orkiestrami. Jest pomysłodawcą i założycielem Polskiego Stowarzyszenia Puzonistów i Tubistów. Od 2008 prezes zarządu Krakowskiej Fundacji Sztuki. Nauczyciel gry na puzonie w szkole muzycznej.  Jarosław Malanowicz urodził się w Warszawie i z tym miastem związana jest jego muzyczna edukacja. W roku 1976 ukończył z wyróżnieniem  Państwową Szkołę Muzyczną II st. im. J. Elsnera w klasie organów prof. Tadeusza Jarzęckiego a 5 lat później, również z  wyróżnieniem, Akademię Muzyczną im. F. Chopina w klasach prof. Joachima Grubicha i prof. Józefa Serafina. Jeszcze w  czasie studiów uzyskał dyplom finalisty na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. F. Liszta w Budapeszcie (1978)  oraz nagrodę główną „Organo Verdalonga” na Międzynarodowym konkursie w Toledo (1980). Po ukończeniu studiów  otrzymał też nagrodę specjalną na Międzynarodowym Konkursie Organowym w Accademia di Santa Cecilia w Rzymie  (1981) a w 1985 r. został laureatem I nagrody Ogólnopolskiego Konkursu Organowego im. J. S. Bacha w Bydgoszczy i  Gdańsku. Ponadto uczestniczył w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych m. in. przez Zsigmonda Szathmaryego, Monserrat  Torrent, Jeana Langlais’a, Guy Boveta. Artysta prowadzi ożywioną działalność koncertową występując niemal w całej Europie i Japonii. Często występuje jako  kameralista współpracując z wykonawcami tej miary co Jadwiga Rappe, Joanna Kozłowska, Konstanty Andrzej Kulka. Wspólna płyta z pieśniami  religijnymi Stanisława Moniuszki (Joanna Kozłowska, Jadwiga Rappe, Piotr Kusiewicz i Andrzej Hiolski) uzyskała nominację do nagrody Fryderyka za  rok 2001.  Jarosław Malanowicz od 1979 często współpracuje z zespołami Filharmonii Narodowej orkiestrą Sinfonia Varsovia, NOSPR i in. W roku 2000 – 2001  współpracował z Dyrekcją FN jako doradca przy budowie nowych organów w Sali Koncertowej. Od 1980 roku prowadzi też działalność pedagogiczną prowadząc klasę organów w Zespole Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie a od 1987 jest także  zatrudniony w Akademii Muzycznej im. F. Chopina aktualnie jako profesor nadzwyczajny. W 1991 zorganizował Międzynarodowy Festiwal Organowy w Litomierzycach w Republice Czeskiej i nieprzerwanie pełni tam funkcję konsultanta  artystycznego. W 2006 roku otrzymał z rąk ówczesnego ministra kultury honorową odznakę „Zasłużony dla kultury polskiej” galeria foto galeria foto galeria foto galeria foto