Program  
   
27 maja (piątek), godz. 19.00
Kościół pw. św. Andrzeja Apostoła w Komornikach
KONCERT INAUGURUJĄCY FESTIWAL
Alina Urbańczyk - Mróz – sopran (Katowice)
Adam Klarecki – organy (Włocławek)
1) Johann Sebastian Bach (1685-1750) – Partita chorałowa
    “O Gott, du frommer Gott”  BWV 767 (organy solo)
2) Georg Friedrich Haendel (1685-1759) – Dettinger Te Deum
3) Gioacchino Rossini (1792-1868) – O salutaris Hostia
4) Gabriel Fauré (1845-1924) – Pie Jesu z Requiem
5) César Franck (1822–1890) – Panis Angelicus
6) Ludomir Różycki (1883-1953) – Aria Lukrecji z opery
    Beatrix Cenci
7) Charles-Marie Widor (1844-1937) – Toccata z V Symfonii  
    Organowej f-moll op. 42 (organy solo)
   
   

Alina Urbańczyk-Mróz – urodziła się w 1963 roku w Bytomiu. Od dziecka zafascynowana operą, śpiewem i tańcem, po ukończeniu Szkoły Muzycznej w Chorzowie u Teresy Markiewicz wstąpiła do Zespołu Pieśni i Tańca „Śląsk”, gdzie 10 lat była solistką baletu i zespołu wokalnego. W wieku 28 lat rozpoczęła studia na Akademii Muzycznej w Katowicach u prof. Michaliny Growiec, które ukończyła z wyróżnieniem. Poświęciła się niemal wyłącznie działalności koncertowej. Występuje z recitalami solowymi w całej Polsce, a także Niemczech wykonując repertuar operowy, operetkowy i pieśniarski. Są to zarówno koncerty okolicznościowe, festiwale jak i imprezy cykliczne. Nie stroni od partii oratoryjnych, jak Wielka Msza h-moll, J. S. Bacha, Harmoniemesse i Jahreszeiten Haydna, Missa Brevis i Requiem Mozarta, Ein Deutsches Requiem Brahmsa, w których to dziełach występowała z orkiestrami Filharmonii Śląskiej, Polskiej Orkiestry Festiwalowej w Nysie, Śląskiej Orkiestry Kameralnej. Regularnie zapraszana na gale operowe i operetkowe, koncerty noworoczne, czy karnawałowe, także przez Wiesława Ochmana, do najpiękniejszych sal Śląska (zamki w Pszczynie, Toszku, Rybnej, Promnicach, Mosznej, Cieszynie, Gliwicach i Głogowie).
Ważne miejsce w jej życiu artystycznym zajmuje działalność charytatywna – była wielokrotnie gwiazdą koncertów, z których całkowity dochód przeznaczony był na cele społeczne.

   
   

Adam Klarecki – urodził się w 1969 roku w Świdnicy na Dolnym Śląsku. Szkołę Muzyczną II st. ukończył w klasie Jana Adamowicza w Wałbrzychu. Studia odbywał w Akademii Muzycznej im Karola Lipińskiego we Wrocławiu, najpierw w klasie prof. Romualda Sroczyńskiego, a później w klasie prof. Andrzeja Chorosińskiego. Dyplom uczelni uzyskał w 1994 roku. Jeszcze w czasie studiów współpracował z wrocławskimi chórami „Pueri Consonantes” i „Cantilena”. Brał udział w licznych kursach organizowanych przez uczelnie muzyczne. Od 1993 roku prowadzi działalność koncertową.
Obecnie mieszka we Włocławku, gdzie pełni funkcję organisty Bazyliki Katedralnej. Prowadzi klasę organów w Państwowej Szkole Muzycznej II st. we Włocławku, oraz w Diecezjalnym Studium Organistowskim. Jest organizatorem cyklu koncertowego „Katedralne Koncerty Organowe” we Włocławku. Współorganizuje festiwale organowe w kościele farnym w Chełmnie i w katedrze w Toruniu. W 2004 roku ukończył Mistrzowskie Studia Podyplomowe u prof. Andrzeja Chorosińskiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu

   
   

Alina Kurczewska – dziennikarka. Ojciec – Jerzy Kurczewski był założycielem Poznańskiego Chóru Chłopięcego, w latach 1945 – 1990 – jego dyrektorem i dyrygentem. Atmosfera rodzinnego domu, wpływ osobowości ojca i stały kontakt z muzyką zadecydowały o dokonanym przez nią wyborze zawodu. Poznańską Akademię Muzyczną ukończyła z wyróżnieniem w klasie fletu Krystyny Kordyl-Budy (1977). Od tego samego roku związana z Rozgłośnią Poznańską PR, później przekształconą w Radio Merkury, uprawia publicystykę muzyczną na antenach poznańskiej i ogólnopolskiej. Prowadziła własne, autorskie audycje w programie II PR, relacjonowała ważne poznańskie wydarzenia, łącznie z Konkursami Skrzypcowymi im. H. Wieniawskiego, przygotowywała reportaże muzyczne. Laureatka wyróżnienia na Międzynarodowym Konkursie Audycji Muzycznych w Brnie (1998) Zespołowej Nagrody Przewodniczącego Komitetu ds. Radia i Telewizji (1987), Głównej Nagrody na I Ogólnopolskim Konkursie im. Jaba Webera (1997). Od 1995 roku po śmierci ojca prowadzi Fundację „Szkoła Chóralna Jerzego Kurczewskiego”. Jest członkiem Zarządu Towarzystwa Muzycznego im. H. Wieniawskiego.
 

   
 
 
 

 

 
 
Koncert 2  
   
12 czerwca (niedziela), godz. 19.00
Kościół pw. św. Faustyny w Plewiskach
Jarosław Bręk – bas-baryton (Poznań)
Robert Grudzień – organy (Radom)
Andrzej Chylewski – prowadzenie koncertu

 

 

1) Henry Purcell (1659-1695) – Trumpet Tune
2) Giulio Caccini (ok.1545-1618) – Amarilli
3) Alessandro Stradella (1639-1682) – Pieta Signore
4) Antonio Vivaldi (1678-1741) – Koncert D-dur
5) Jerzy Fryderyk Handel (1685-1759) – Ombra mai fu
6) Fryderyk Chopin (1810-1849) – Preludium
7) Franciszek Schubert (1797-1828) – Ave Maria
8) César Franck (1822-1890) – Panis Angelicus
9) Mieczysław Surzyński (1866-1924) – Improwizacje “Święty 
    Boże” op.38
10) Luigi Bottazzo (1845-1924) – Ave Maria
11) Robert Grudzień (ur. 1964) – Fantazja Janowi Pawłowi II
   
   
   

Jarosław Bręk – bas-baryton. W latach 1984-1996 śpiewał w Poznańskich Słowikach prof. Stefana Stuligrosza. Ukończył Wydział Wokalny Akademii Muzycznej w Warszawie, w klasie śpiewu prof. Jerzego Artysza. Wyróżniony przez swoją uczelnię medalem Magna Cum Laude za wybitne osiągnięcia artystyczne. Jest laureatem nagród na konkursach wokalnych
w Barcelonie, Vercelli i Lizbonie. Dwukrotnie nominowany do Paszportu Polityki.

Śpiewał na scenach i estradach Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Holandii, Rumunii, Wysp Kanaryjskich, Japonii, Libanu, Ukrainy, Rosji, Francji, Monaco, Szwajcarii
i Izraela. Wykonał ponad 90 partii w dziełach oratoryjnych oraz kilkanaście operowych. Jest solistą Warszawskiej Opery Kameralnej (m. in. Don Giovanni w operze W. A. Mozarta, Hrabia Almaviva w Weselu Figara w. A. Mozarta, partia tytułowa w Jephtè M. Monteclaira i inne), współpracuje z Operą Narodową w Warszawie (Don Profondo w Podróży do Reims G. Rossiniego, Abbot w Curlew River B. Brittena). Jego repertuar obejmuje utwory od renesansu po współczesne.

Występował z wybitnymi dyrygentami: Tomasz Bugaj, Agnieszka Duczmal, Edward Higginbottom, Jacek Kaspszyk, Jerzy Katlewicz, Ihor Łacanycz, Jerzy Maksymiuk, Wojciech Michniewski, Michel Plasson, Pascal Rophé, Antoni Ros-Marba, Tadeusz Strugała, Antoni Wit, Alberto Zedda. Współpracował z zespołami muzyki dawnej (Neue Düsseldorfer Hofmusik, Concerto Polacco, Il Tempo), a także znakomitymi orkiestrami (m.in. Hamburger Symphoniker, Orquesta Sinfonica del Principado de Asturias, Real Filharmonia de Galicia, Orkiestra Opery Lwowskiej, Sinfonia Varsovia,). Brał udział w prawykonaniach utworów polskich kompozytorów - W. Kilara, K. Knittla, A. Kurylewicza,
P. Łukaszewskiego, R. Twardowskiego. Występował podczas znaczących festiwali, m. in. Wratislavia Cantans, Warszawska Jesień, Al Bustan Festival w Bejrucie, Festiwal Sacrum Profanum, Muzyka w Starym Krakowie, Wielkanocny Festiwal L. van Beethovena.

Ważnym nurtem jego działalności są recitale pieśni, które wykonywał m. in. w Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, Studio Koncertowym im.W. Lutosławskiego w Warszawie, Zamku Królewskim w Warszawie, Sali Chełmońskiego w krakowskich Sukiennicach. Występował w prestiżowych salach (Palau de la Musica de Valencia, Tokyo Bunka Kaikan, Kyoto Concert Hall, Muzeul National George Enescu w Bukareszcie, Tonhalle w Zurichu), śpiewał w Monte Carlo przed księciem Albertem u boku Teresy Żylis-Gara, zaś w paryskiej katedrze Notre-Dame wykonał Stabat Mater
K. Szymanowskiego na otwarcie Roku Polskiego we Francji. W 2010 roku śpiewał podczas mszy św. pogrzebowej za prezydenta Lecha Kaczyńskiego
w Bazylice Mariackiej w Krakowie.

Dokonał wielu nagrań archiwalnych, a także nagrał około 20 płyt CD, wielokrotnie nagradzanych Fryderykami oraz nagrodą Złotego Orfeusza. Wydane przez NAXOS nagranie Stabat Mater K. Szymanowskiego w 2009 roku otrzymało nominację do nagrody Grammy.

Jarosław Bręk prowadzi klasę śpiewu w Akademii Muzycznej w Poznaniu, w 2010 uzyskał tytuł doktora sztuki muzycznej.

   
   

Robert Grudzień urodził się w Radomiu. W tym roku obchodzi jubileusz 25-lecia pracy artystycznej. Jest znanym muzykiem, producentem prestiżowych koncertów, spektakli i festiwali muzycznych. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku 8 lat w Ognisku Muzycznym oraz Szkole Muzycznej w Radomiu. Jest absolwentem  Liceum Muzycznego w Lublinie, Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Hochschule für Musik w Düsseldorfie. Kursy mistrzowskie uzyskał w Szwajcarii i Republice Czeskiej. Cieszy się popularnością jako koncertujący organista. Od kilku lat czynnie udziela się jako pianista i klawesynista. Studiował w klasie prof. Kajetana Mochtaka, Christopha Schoenera, Wernera Smigielskiego i Mirosława Pietkiewicza. Jego nazwisko wielokrotnie pojawia się w programach koncertowych obok najwybitniejszych artystów różnych dziedzin i specjalności. Występuje m.in. z: Teresą Żylis-Gara, Wiesławem Ochmanem, Markiem Torzewskim, Konstantym Andrzejem Kulką, Georgijem Agratiną, a także z [Krzysztofem Kolbergerem], Jerzym Zelnikiem, Olgierdem Łukaszewiczem, Zbigniewem Zamachowskim, Cezarym Żakiem, Włodzimierzem Matuszakiem, Grażyną Barszczewską. Współpracuje z Poznańskimi Słowikami, Jerzym Maksymiukiem, Krzysztofem Zanussim i Krzysztofem Pendereckim. Koncertował na najbardziej prestiżowych festiwalach muzycznych w Polsce, w Europie oraz na wielu kontynentach. Posiada nagrania płytowe, radiowe i telewizyjne /solowe, kameralne/. W roku 2006 w Bazylice w Trzebnicy zrealizował nagranie dla Polskiego Radia z Chórem PR i z Krzysztofem Pendereckim. W 2008 Polskie Radio zrealizowało Album "Wołyń 1943" z wykorzystaniem kompozycji Roberta Grudnia Misterium Dźwięku "Dolorosa" i "Człowiek". Jego działalność artystyczna, organizacyjna i charytatywna przyniosły mu szereg nagród i wyróżnień, m.in.: w 1990 r. otrzymał nagrodę Komitetu ds. Radia i Telewizji za twórczość radiową a w 2006 r. z rąk Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Kazimierza Michała Ujazdowskiego - Medal „Zasłużony dla Kultury Polskiej. Otrzymał nagrodę Bp Jana Chrapka „Mój Radom”. Jest inicjatorem wielu Międzynarodowych Festiwali Muzyki Organowej /Leżajsk, Jedrzejów, Radom-Orońsko, Lublin, Zelów/, dyrektorem  Fundacji im. Mikołaja z Radomia, organizatorem  licznych koncertów oraz akcji na rzecz zabytkowych organów w Polsce. Wykłada gościnnie w Szwajcarii i Niemczech. W roku 2010/2011 promuje najnowszą płytę kompaktową FARNY, nagraną w duecie przez Małgorzatę Walewską i Roberta Grudnia. Brał udział w Maratonie Muzycznym w Domu Polonii „Najdłuższe urodziny Fryderyka Chopina” w Warszawie w dn. 22.02.-01.03.2010 z udziałem Iwony Jędruch „Misterium Dźwięku” oraz w koncercie w dn.01.03.2010 z okazji nadania imienia Fryderyka Chopina Szkole Podstawowej w Wojszczycach/Zakroczym. Prowadził „Multimedialne Warsztaty Interdyscyplinarne Impresje i Improwizacje Chopinowskie” Zakroczym 2010. W ramach projektu Chopin 2010 Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego zrealizował koncerty oraz spektakle z Jerzym Zelnikiem, Krzysztofem Kolbergerem, Małgorzatą Walewską i Markiem Torzewskim. Strona internetowa artysty: www.grudzien.pl  

   
   

Andrzej Chylewski - Poznaniak. Muzyk, muzykolog, krytyk i publicysta muzyczny, a także literacki, księgarz i antykwariusz, bibliofil. Do świata muzyki odnalazł go Jerzy Kurczewski w początkach szkoły podstawowej, ale wieloletnią przygodę z chóralistyką i edukacją muzyczną rozpoczął w Chórze Chłopięcym i Męskim "Poznańskie Słowiki" Stefana Stuligrosza oraz w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia im. Karola Kurpińskiego w klasie fortepianu. Naukę kontynuował w Państwowej Średniej Szkole Muzycznej II stopnia im. Fryderyka Chopina w Poznaniu. Kolejnym etapem edukacji były studia muzykologiczne na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza, zakończone dyplomem z wyróżnieniem. Poszerzeniem specjalności studiów był 10-letni okres pracy w Muzeum Instrumentów Muzycznych w Poznaniu.
Trwająca przez całe życie miłość do książki zaowocowała stworzeniem własnej firmy księgarsko-antykwarycznej i ukończonym z wyróżnieniem Studium Antykwarycznym w Warszawie.
Od czasów uczestnictwa w ruchu Pro Sinfoniki pisze o muzyce, recenzuje koncerty i wydarzenia muzyczne, głównie w "Głosie Wielkopolskim", "Ruchu Muzycznym" i w innych pismach muzycznych, w Radiu "Merkury" i TVP. Jest jurorem konkursów muzycznych i księgarskich, konsultantem publikacji książkowych, prowadzącym koncerty. Współpracuje z Towarzystwem Muzycznym im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu.
Współtworzył i prowadzi mający już kilkunastoletnią tradycję cykl koncertowy "Spotkania kolędowe" w kościele pod wezwaniem św. Andrzeja Boboli.
Do dziś działa w poznańskiej chóralistyce, między innymi w Chórze Akademickim UAM, Chórze Mieszanym "Hasło" - również jako asystent dyrygentów, aranżer i akompaniator, a także w zespole "Cappella Musicae Antiquae Orientalis", wykonującym muzykę cerkiewną.

   
   
 

do góry strony

   
   
 

 

Koncert 3  

 

 
26 czerwca (niedziela), godz. 19.00
Kościół pw. św. Jadwigi Śląskiej w Plewiskach, ul. Cyniowa 15
Adam Musialski – skrzypce (Katowice)
Marek Kudlicki – organy (Wiedeń, Austria)
Alina Kurczewska – prowadzenie koncertu
1) Jan Sebastian Bach (1685-1750) – Preludium i fuga d-moll 
                                                             BWV 539 (organy solo)
2)                                                       – Aria na strunie G z “Suity
                                                             nr 3 D-dur

3) Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) – Allegro, chorał i
                                                       fuga z “Manuskryptu berlińsko-
                                                       krakowskiego
” (organy solo)
4) Jules Massenet (1842-1912) – Medytacja z opery „Thais”
5) Josef Rheinberger (1839-1901) – Preludium,część I z „Suity na
                                                           skrzypce i organy” op. 166
6) Marco Enrico Bossi (1861-1925) – Scherzo g-moll op. 49 nr 2
                                                            (organy solo)
7) Astor Piazzolla (1921-1992) – Tango-Etude nr 3 na skrzypce
                                                      solo
8) Ferruccio Benvenuto Busoni (1866-1924) – Preludium (basso
                                                 ostinato) i fuga (fuga podwójna na
                                                 temat chorału) op. 7 (organy solo)
   
   
   

Adam Musialski – ukończył z wyróżnieniem studia w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie skrzypiec prof. Romana Lasockiego. Brał udział w kursach mistrzowskich w Łańcucie, Żaganiu, Weimarze, Salzburgu i Lenku, doskonaląc swoje umiejętności u takich profesorów jak Stanisław Lewandowski, Jean Fournier, Sándor Végh, Charles-André Linale i Ruggiero Ricci. Jest laureatem wielu konkursów skrzypcowych, a także Nagrody Specjalnej Kwartetu Wilanów oraz Nagrody Specjalnej „The Honouring of Two Prizewinners” na International Summer Academy of Music w Szwajcarii (2000). Był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki.

Występował z recitalami oraz jako solista z orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi w Polsce, Czechach, Słowacji, Ukrainie, Jugosławii, Austrii, Niemczech, Szwajcarii, na Węgrzech, we Włoszech, Hiszpanii, Australii i USA; koncertował z dyrygentami z Polski, Niemiec, Austrii, Ukrainy, Brazylii, Holandii, Szwecji, Szwajcarii, Chin, Czech i Hiszpanii. Wystąpił na koncercie z okazji 200. rocznicy urodzin Karola Lipińskiego w Filharmonii we Lwowie (1990), uczestniczył w koncercie z okazji 60. rocznicy urodzin Krzysztofa Pendereckiego w Filharmonii Narodowej w Warszawie (1993), trzykrotnie koncertował z Kammerorchester „Collegium Iuvenale Salisburgense” Mozarteum w Salzburgu (2000), wystąpił w sali koncertowej Palau de la Musica w Walencji na nadzwyczajnym koncercie poświęconym pamięci Yehudi Menuhina (2001) oraz w Deutsches Theater w Berlinie na koncercie transmitowanym na żywo przez niemiecką stację telewizyjną Phoenix (2005). Brał udział w wielu prestiżowych festiwalach, m.in.: „Mistrzowie Polskiej Wiolinistyki”, „Gwiazdy Promują”, w Międzynarodowym Festiwalu Muzycznym im. Krystyny Jamroz, Dniach Muzyki Karola Szymanowskiego, ISCM World Music Days, Millennium Pace, South Australia Jubilee Music Festival, Salzburger Festungskonzerte.

Dokonał nagrań radiowych, telewizyjnych oraz płytowych. Prowadził kursy skrzypcowe na Międzynarodowych Kursach Muzycznych w Łańcucie oraz kurs skrzypcowy w ramach festiwalu „Gwiazdy Promują” w Jeleniej Górze. Wykłada w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

   
   

Marek Kudlicki – urodził się w Tomaszowie Lubelskim. Po ukończeniu Państwowego Liceum Muzycznego w Lublinie studiował w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Krakowie w klasie organów prof. Joachima Grubicha oraz dyrygentury prof. Krzysztofa Missony. Studia ukończył z wyróżnieniem. Brał udział w kursie mistrzowskim w Mechelen (Belgia), prowadzonym przez prof. Flor Peetersa, wybitnego kontynuatora tradycji interpretatorskich dzieł organowych Cesara Francka. Dalsze studia odbywał w Hochschule für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu, w klasie koncertowej prof. Hansa Haselböcka.
Marek Kudlicki jest laureatem I nagrody oraz nagrody specjalnej Ministerstwa Kultury i Sztuki na Ogólnopolskim Konkursie Organowym w Krakowie w roku 1973.
Koncertuje na całym świecie, występując w recitalach oraz jako solista z różnymi orkiestrami. Jego trasy koncertowe prowadziły dotychczas do prawie wszystkich krajow Europy, wielokrotnie do Stanów Zjednoczonych i Kanady (45 tournees), Ameryki Południowej, Afryki Południowej, Australii, Nowej Zelandii, Hong Kongu, Japonii, Korei Płdn., Singapuru, Malezji i Tajwanu.
Marek Kudlicki występował na znanych międzynarodowych festiwalach oraz w czołowych ośrodkach muzycznych (Sztokholm, Londyn, Wiedeń, Sydney, Wellington, Nowy Jork, Minneapolis, Bogota, Buenos Aires i in.). Swój kunszt wykonawczy prezentował w tak renomowanych salach koncertowych jak Filharmonia Krakowska, Sala Luis Angel Arango w Bogocie, Cleveland Museum of Art, Roy Thompson Hall w Toronto, Sejong Cultural Center w Seulu, National Concert Hall w Taipei i in.
Marek Kudlicki jest propagatorem polskiej muzyki organowej, stale włączając do programów swych recitali i nagrań twórczość rodzimych kompozytorów. Prowadził wykłady na temat muzyki polskiej na różnych kontynentach. W 200 rocznice Konstytucji 3 Maja wystąpił z uroczystym recitalem w Grace Cathedral w San Francisco.
Dokonał nagrań radiowych m. in. dla Radio Hilversum, Radio New Zealand, Radio Suisse Romande, National Public Radio – U.S.A., South African Broadcasting Corporation oraz nagrań telewizyjnych. Posiada na swym koncie liczne nagrania płytowe dokonane w Polsce i Niemczech. Pełnił funkcję jurora w konkursach organowych.
Repertuar Marka Kudlickiego jest szeroki. Obejmuje on dzieła wszystkich epok, w tym dawną, romantyczną i współczesną polską muzykę organową. Oprócz dzieł solowych ma w swym repertuarze liczne, rzadko grywane utwory na organy i orkiestrę. Wykonywał je z różnymi orkiestrami na całym świecie.
Od wielu lat łączy występy jako organista-wirtuoz z działalnością dyrygencką.

   
   

Alina Kurczewska – dziennikarka. Ojciec – Jerzy Kurczewski był założycielem Poznańskiego Chóru Chłopięcego, w latach 1945 – 1990 – jego dyrektorem i dyrygentem. Atmosfera rodzinnego domu, wpływ osobowości ojca i stały kontakt z muzyką zadecydowały o dokonanym przez nią wyborze zawodu. Poznańską Akademię Muzyczną ukończyła z wyróżnieniem w klasie fletu Krystyny Kordyl-Budy (1977). Od tego samego roku związana z Rozgłośnią Poznańską PR, później przekształconą w Radio Merkury, uprawia publicystykę muzyczną na antenach poznańskiej i ogólnopolskiej. Prowadziła własne, autorskie audycje w programie II PR, relacjonowała ważne poznańskie wydarzenia, łącznie z Konkursami Skrzypcowymi im. H. Wieniawskiego, przygotowywała reportaże muzyczne. Laureatka wyróżnienia na Międzynarodowym Konkursie Audycji Muzycznych w Brnie (1998) Zespołowej Nagrody Przewodniczącego Komitetu ds. Radia i Telewizji (1987), Głównej Nagrody na I Ogólnopolskim Konkursie im. Jaba Webera (1997). Od 1995 roku po śmierci ojca prowadzi Fundację „Szkoła Chóralna Jerzego Kurczewskiego”. Jest członkiem Zarządu Towarzystwa Muzycznego im. H. Wieniawskiego.

   
 

do góry strony

   
   
   
Koncert 4  
   
KONCERT  ZAMYKAJĄCY  FESTIWAL
3 lipca (niedziela), godz. 19.00
Kościół pw. św. Floriana w Wirach
zespół
The Sydney Consort (Sydney, Australia)
Krzysztof Czerwiński – organy
Alina Kurczewska – prowadzenie koncertu
1) Antonio Caldara (1670-1736) – Sonata a tre e-moll (na flet, skrzypce i
                                           basso continuo) Grave-Vivace-Adagio-Vivace
2) Salomone Rossi (1570-1630) – Sonata sopra L’aria di Ruggiero (na flet,
                                                                    skrzypce i basso continuo)
3) Dietrich Buxtehude (ok.1637-1707) – Toccata F-dur, BuxWV 157
                                                                               (organy solo)
4) Antonio Vivaldi (1678-1741) – Sonata d-moll, RV 12 (na skrzypce i
                                      basso continuo) Preludio-Corrente-Giga-Gavotta
5) Francesco Barsanti (1690-1772) – Sonata C-dur (na flet i basso
                                                 continuo) Adagio–Allegro–Largo-Presto
6) Jan Sebastian Bach (1685-1750) – Toccata C-dur, BWV564
                                                                       (organy solo)
7) Attilio Ariosti (1666-1729) – Sonata D-dur (na viole d’amore i basso
                                                      continuo) Allegro-Largo-Andante
8) Dario Castello (1590-1658) – Sonata Terza, Libro II (na flet, skrzypce i
                                                                                 basso continuo)
9) Jan Sebastian Bach (1685-1750) – Toccata d-moll, BWV 565
                                                                         (organy solo)
10) Jan Sebastian Bach (1685-1750) – Sonata triowa G-dur, BWV 525
                                 /transkrypcja z Tria  organowego Es-dur/ (na flet,
                                 skrzypce i basso continuo) [Allegro]-Adagio-Allegro
   
   
   

The Sydney Consort jest jednym z najbardziej dynamicznych zespołów australijskich interpretujących muzykę dawną.
Zespół, składający się początkowo z trzech muzyków, powstał w 1997 r. z inicjatywy Moniki i Wojciecha Kornelów. W zależności od potrzeb wykonawczych angażowani są doń wybitni australijscy wokaliści i instrumentaliści, dzięki czemu zespół powiększa się do rozmiarów małej orkiestry kameralnej.
Prezentowany repertuar obejmuje muzykę od wczesnego baroku po wczesny klasycyzm, z uwzględnieniem estetyki wykonawczej epoki. The Sydney Consort wykonuje również utwory współczesne, napisane specjalnie dla zespołu przez kompozytorów australijskich.
Koncerty często inkrustowane są poezją, prezentowaną przez znanych australijskich aktorów. Szczególną popularnością cieszyło się wykonanie dawnej muzyki angielskiej  w połączeniu z deklamacją sonetów Szekspira.
The Sydney Consort organizuje także koncerty tematyczne, przedstawiające różne style wykonania dawnych utworów muzycznych, wzbogacone stosownymi wykładami i komentarzami, oraz monograficzne, poświęcone określonemu kompozytorowi. Z największym uznaniem publiczności spotkała się prezentacja wokalnej i instrumenatalnej twórczości J.S. Bacha z okazji 250-lecia śmierci wielkiego mistrza.
Sydneyscy muzycy często sięgają po kompozycje mało znane, niedawno odkryte lub jeszcze niewydane współcześnie. W repertuarze zespołu znajdują się także utwory   muzyki dawnej, które do tej pory nie byly prezentowane w Australii. W 2001 roku sydnejska publiczność miała okazję wysłuchać po raz pierwszy Kantaty na Boże Narodzenie Aleksandra Scarlattiego, przygotowanej przez Sydney Consort z kopii oryginału, który jest w posiadaniu niemieckiej biblioteki kościelnej w Műnster.
Sydney Consort regularnie uczestniczy w festiwalach muzycznych, nagrywa dla radia i corocznie odbywa tournée koncertowe po Australii, organizowane przez główną agencję muzyczną Musica Viva. Od roku 2005 w małym składzie –trio- występuje we Włoszech, Niemczech, Luksemburgu, Danii oraz w Polsce. Zespół nagrał również pięć płyt kompaktowych.                         
W swojej działalności  kierownictwo artystyczne - Monika i Wojtek Kornelowie – promuje równocześnie muzykę polską. Wyrazem tego w ostatnim czasie była seria koncertów zatytułowana Osiem wieków muzyki polskiej, zorganizowana przy współudziale Polskiego Konsulatu Generalnego w Sydney w sali miejscowego Konserwatorium Muzycznego. Muzycy The Sydney Consort wraz z profesor Wandą Wiłkomirską i kolegami australijskimi zaprezentowali utwory od Bogurodzicy po twórczość Lutosławskiego.
Za propagowanie muzyki polskiej Monika i Stan Wojciech Kornelowie otrzymali od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP odznaczenia Zasłużeni dla Kultury Polskiej, które zostały im wręczone 26 maja 2006 w Konsulacie Generalnym RP w Sydney.
Skład zespołu:
Hans-Dieter Michatz – flet
Wojciech Kornel – skrzypce
Monika Kornel – klawesyn

Flecista Hans-Dieter Michatz ma za sobą długą karierę muzyczną i cieszy się doskonałą reputacją dzięki stylowemu wykonywaniu utworów dawnych mistrzów. Z tego też powodu jest  często zapraszany na festiwale muzyczne w Australii i w Europie.
Przez wiele lat byl zatrudniony jako pierwszy flecista w Australijskiej Orkiestrze Brandenburskiej, a także występował - jako solista - w innych zespołach muzyki dawnej. Jego płyta z nagraniem Sonat Telemanna uzyskała doskonałe recenzje krytyków muzycznych zarówno w Australii, jak i w Europie oraz nagrodę magazynu muzycznego Soundscapes.
Michatz pracował również w Australii jako dyrygent orkiestrowy i chóralny, przygotowując wszystkie oratoria Händla. Współpracował również z Dr. Jan Stockigtem prezentując nowo odkryte utwory J.D. Zelenki podczas Międzynarodowego Festiwalu Organowego i Klawesynowego w Melbourne.
Każdego roku artysta koncertuje w Europie, biorąc udział w znanych festiwalach muzycznych,  grając na koncertach z różnymi zespołami muzyki dawnej, oraz występując w recitalach solowych  z zespołem Hannover Fancy.
Oprócz działalności koncertowej Michatz od wielu lat jest również nauczycielem gry na flecie barokowym i prostym. Prowadzi klasę fletu w Konserwatorium Muzycznym w Sydney oraz – gościnnie – na uniwersytetach: w Sydney, w Melbourne, Newcastle, a także na letnich obozach muzycznych. Jego doświadczenie w pracy pedegogicznej zaowocowało opracowaniami i publikacjami nut i książek dla uczniów i studentów, przystępujących do egzaminów z fletu. Rzeczony muzyk jest także patronem Sydneyskiej Organizacji Flecistów. Corocznie wracając do Niemiec kieruje lekcjami pokazowymi w Folkwang Hochschule w Essen.

Wojciech Kornel, urodzony w Canberze, rozpoczął naukę gry na skrzypcach u Jossette Esquidin oraz w klasie profesora Ernesta Lewellyn i następnie kontynuował – po przyjeździe do Polski – w bydgoskim Liceum Muzycznym.
W roku 1983 ukończył Łódzką Akademię Muzyczną pod kierunkiem profesora Zenona Płoszaja, pracując jednoczeście w Łódzkiej Orkiestrze Radiowej i otrzymując nominację na zastępcę koncertmistrza. Po studiach został zatrudniony – jako koncertmistrz i solista – w Toruńskiej Orkiestrze Kameralnej i Kwartecie Smyczkowym.
Z Polski wyjechał w 1985r. po wygraniu obowiązkowego przesłuchania do orkiestry w mediolańskiej La Scali. Uczestniczył w letnim festiwalu muzycznym w Weronie, a następnie uzyskał dwuletni kontrakt w orkiestrze operowej La Fenice w Wenecji.
Po osiedleniu się w Sydney Stan W. Kornel występuje jako solista i prowadzi prestiżowe zespoły muzyczne, a od r. 1988 jest stałym członkiem Sydnejskiej Orkiestry Symfonicznej. Często jest zapraszany na koncerty do innych miast, przy czym muzykuje również na altówce. Występuje często w radiu oraz nagrał wiele płyt ze współczesną muzyką australijską.
Osobnym obszarem artystycznej eksploracji Wojciecha Kornela jest muzyka dawna. Gra bowiem na skrzypcach barokowych (studia u Sigiswald Kuijken w Amsterdamie) oraz violi d’amore (pobierał lekcje u Catherine McIntosh w Londynie). W 1995 r. zagrał dwa koncerty na violę d’amore Vivaldiego z Toruńską Orkiestrą Kameralną. W Australii, Wojciech Kornel jest koncertmistrzem orkiestry barokowej w kościele St Lawrence, oraz grając na obu wymienionych instrumentach prowadzi zespoły muzyki dawnej, występując z koncertami tematycznymi – połączonymi z wykładami – dla różnorodnej publiczności.
Jego skrzypce barokowe pochodzą z roku około 1770, zaś viola d’amore jest pracą dyplomową poznańskiego lutnika Mirosława Barana z r. 1983. Smyczki do obu instrumentów zostały wykonane przez Ralph Ashmead (USA) w 1995 r.  

Monika Kornel naukę gry na fortepianie rozpoczeła w szkole muzycznej w jej rodzinnym mieście – Toruniu. Po drugim roku studiów w Łódzkiej Akademii Muzycznej wyjechała do Sydney, gdzie od początku rozpoczęła edukację – na stopniu wyższym – w Konserwatorium Muzycznym (w klasie profesora Nikolai Evrov). Wkrótce obrała drugi fakultet: muzyka dawna i klasa klawesynu.
W 1995 r. Monika wyjechała na muzyczne kursy i prywatne lekcje we Włoszech, Amsterdamie (Bob van Asperen) i Londynie (Robert Woolley). W grudniu tegoż roku koncertowała z Toruńską Orkiestrą Kameralną, wykonując koncerty klawesynowe J.S. Bacha.
W Sydney Monika Kornel współpracuje z zespołami barokowymi, chórami i orkiestrami – grając na klawesynie i organach kameralnych – z którymi koncertuje w wielu miastach australijskich. W tym zakresie spełnia się jako solistka i jako muzyk continuo. Bierze również udział w festiwalach muzycznych, przedstawieniach muzyczno-teatralnych, programach tematycznych w galeriach artystycznych. Występuje również z recitalami solowymi, oraz nagrywa muzykę dla radia. Specjalizuje się nie tylko w wykonawstwie muzyki dawnej, ale również muzyki współczesnej pisanej na instrumenty dawne.

   
   

Krzysztof Czerwiński - urodzony w Poznaniu dyrygent, organista i pedagog. Jest absolwentem „Poznańskiej Szkoły Talentów” w klasie organów prof. Józefa Serafina. Otrzymał stypendium Eastman School of Music w Nowym Jorku na studia w klasie dyrygentury, organów, śpiewu, pedagogiki wokalnej i muzyki kościelnej. Już w pierwszym roku studiów został laureatem nagrody uczelni, przyznawanej studentom, których kariera muzyczna rokuje największe nadzieje na przyszłość – „Eastman Professional Career Development Grant". Był stypendystą Birmingham Conservatoire w Anglii (studia II stopnia) w klasie dyrygentury chóralnej, śpiewu i dawnej praktyki wykonawczej. Będąc w Wielkiej Brytanii został dyrygentem chóru kameralnego konserwatorium w Birmingham oraz nauczycielem śpiewu, emisji głosu, kształcenia słuchu i teorii muzyki w katedralnej szkole chóralnej (Lichfield Cathedral School), gdzie również pełnił funkcję asystenta dyrektora szkoły. Jest założycielem, dyrektorem artystycznym i dyrygentem Polskiej Orkiestry Barokowej oraz inicjatorem i dyrektorem artystycznym Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Komornikach.
Odbył szereg zagranicznych podróży artystycznych. Koncertował w Australii, Austrii, Francji, Holandii, Niemczech, Rosji, Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Jest laureatem wielu konkursów, nagród i stypendiów (do najważniejszych należą stypendia rządowe, ministerialne i uniwersyteckie oraz głównie nagrody i pierwsze miejsca w konkursach organizowanych przez Amerykański Związek Organistów – American Guild of Organists oraz Międzynarodowy Związek Dyrygentów Chórów Dziecięcych i Młodzieżowych – Choristers Guild).
Ukończył dyrygenturę symfoniczno-operową w Sydney Conservatorium of Music w klasie prof. Imre Pallo oraz przez 3 lata prowadził chór anglikańskiego kościoła Christ Church w Sydney.
Więcej informacji na stronie internetowej: www.czerwinski.art.pl

   
   
Alina Kurczewska – dziennikarka. Ojciec – Jerzy Kurczewski był założycielem Poznańskiego Chóru Chłopięcego, w latach 1945 – 1990 – jego dyrektorem i dyrygentem. Atmosfera rodzinnego domu, wpływ osobowości ojca i stały kontakt z muzyką zadecydowały o dokonanym przez nią wyborze zawodu. Poznańską Akademię Muzyczną ukończyła z wyróżnieniem w klasie fletu Krystyny Kordyl-Budy (1977). Od tego samego roku związana z Rozgłośnią Poznańską PR, później przekształconą w Radio Merkury, uprawia publicystykę muzyczną na antenach poznańskiej i ogólnopolskiej. Prowadziła własne, autorskie audycje w programie II PR, relacjonowała ważne poznańskie wydarzenia, łącznie z Konkursami Skrzypcowymi im. H. Wieniawskiego, przygotowywała reportaże muzyczne. Laureatka wyróżnienia na Międzynarodowym Konkursie Audycji Muzycznych w Brnie (1998) Zespołowej Nagrody Przewodniczącego Komitetu ds. Radia i Telewizji (1987), Głównej Nagrody na I Ogólnopolskim Konkursie im. Jaba Webera (1997). Od 1995 roku po śmierci ojca prowadzi Fundację „Szkoła Chóralna Jerzego Kurczewskiego”. Jest członkiem Zarządu Towarzystwa Muzycznego im. H. Wieniawskiego.
   
 

do góry strony