II Ogólnopolski Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej
    Komorniki 2007

 

Strona główna

Kalendarium

Koncerty

Instrumenty

Plakat

Telebim

Galeria

 

 

 

Dyrektor Naczelny
Antoni Pawlik

Dyrektor Artystyczny Krzysztof Czerwiński

 

 

 

 

Koncerty

1.06 (piątek) - Koncert Inaugurujący Festiwal
16.06 (sobota) - Koncert
23.06 (sobota) - Koncert
1.07 (niedziela) - Koncert Zamykający Festiwal


Koncert Inaugurujący Festiwal
1 czerwca (piątek) godz. 19.00
Plewiska, kościół pw. św. Faustyny

Wykonawcy:

Polska Orkiestra Barokowa
Waldemar Kośmieja – koncertmistrz
Dyrektor Artystyczny i Dyrygent: Krzysztof Czerwiński

Krzysztof Meisinger – gitara (Bydgoszcz/Koblenz – Niemcy)

Krzysztof Czerwiński – organy

Alina Kurczewska – prowadzenie koncertu
 

Program:

1) Antonio Vivaldi (1678-1741) – Koncert D-dur (RV 93) na gitarę, smyczki i basso
    continuo
        
(Allegro)
          Largo
          Allegro

2) Jürgen Rieger (1965-) – „Ekstase” na organy solo (1997)

3) Francisco Tarrega (1852-1909) – Fantazja na tematy z opery „La Traviata” Giuseppe
    Verdiego (gitara solo)

4) Bronisław Kazimierz Przybylski  (1941-) - „ROTA - passacaglia na temat Feliksa
    Nowowiejskiego” (1985, organy solo)

5) Antonio Vivaldi (1678-1741) – Koncert A-dur (RV 82) na gitarę, smyczki i basso
    continuo
  
       Allegro non molto
         Larghetto
         Allegro

 

 

GAZETA WYBORCZA:
„(…) W skład orkiestry weszło wielu wybitnych instrumentalistów. (…)
Zespół bardzo szybko zyskał opinię niezwykle ciekawych wykonawców muzyki barokowej -
formacji, której bez trudu udaje się uchwycić ducha muzyki tamtych czasów. Popularność
grupy podbudowują znakomicie przyjmowane występy na żywo...”

Polska Orkiestra Barokowa powstała z inicjatywy dyrygenta Krzysztofa Czerwińskiego. Zespół jest grupą profesjonalnych artystów-muzyków specjalizujących się w stylowym wykonawstwie muzyki dawnej.
Główny obszar działalności zespołu to prezentacja orkiestrowych i wokalno-instrumentalnych dzieł epoki baroku.
Szerokie możliwości techniczne orkiestry pozwalają na wykonywanie muzyki dawnej zgodnie z najnowszymi tendencjami, czyli w małych składach lub pojedynczej obsadzie.

Znaczna większość składu to czołówka polskiej sceny muzycznej; absolwenci Poznańskiej Szkoły Talentów, laureaci wielu konkursów muzycznych, członkowie takich zespołów jak m.in. Capella Bydgostiensis, Sinfonia Varsovia czy Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Poznańskiej.
Mimo krótkiej działalności artystycznej orkiestra występowała już na festiwalach ogólnopolskich i międzynarodowych. Zespół koncertował także dla Telewizji Polskiej, prezydenta i premierów rządu polskiego, władz NSZZ "Solidarność" oraz dla najwyższych hierarchów kościoła polskiego.
Polska Orkiestra Barokowa działa pod patronatem stowarzyszenia o tej samej nazwie.

                                                                 Październik 2006


 

Krzysztof Meisinger - urodzony w 1984 roku. Jest absolwentem Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia „Szkoły Talentów” w Poznaniu w klasie prof. Piotra Zaleskiego. Należy do ścisłej czołówki polskich gitarzystów klasycznych młodego pokolenia. Zwycięzca i laureat wielu konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych m.in:

- I miejsce - V Ogólnopolski Konkurs Gitary Klasycznej w Kielcach w 1998 
  roku (najwyższa punktacja w historii konkursu),
- I miejsce - XVII Ogólnopolski Konkurs Gitary Klasycznej w Koninie w 1999 roku,
- I miejsce - Międzynarodowy Konkurs „GHITARALIA” w Przemyślu w 2001
  roku (konkurs odbywał się pod honorowym patronatem Joaquina Rodrigo),
- I miejsce - Międzynarodowy Konkurs Gitary Klasycznej im. Carlosa Atillano
  oraz nagroda za najlepsze wykonanie utworu patrona konkursu - Łódź 2006.

Jest stypendystą Ministra Kultury, Fundacji KGHM „Polska Miedź” oraz programu „Młoda Polska”.

Pobierał lekcje mistrzowskie u takich wirtuozów swego instrumentu jak:
Carlo Marchione (Włochy), Joaquin Clerch (Kuba), Alexander Swete (Austria), Aniello Desiderio (Włochy).
Uczestniczył także w specjalnej prywatnej lekcji mistrzowskiej prowadzonej przez Pablo Zieglera - pianistę z kwintetu Astora Piazzolli, który grał z Piazzollą przez prawie 30 lat.

Występuje w kraju i za granicą grając recitale solowe, muzykę kameralną oraz z orkiestrą m.in. w USA, Niemczech, Francji, Anglii, Serbii, Austrii, Hiszpanii.
Mimo swojego młodego wieku występuje w najbardziej prestiżowych salach m.in. w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Studio Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, Auli UAM w Poznaniu, Pałacu Królewskim w Wilanowie, Łazienkach Królewskich w Warszawie, Sali Balowej Pałacu w Łańcucie, czy też Dworku Choina w Dusznikach.
Koncertował m.in. z Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „AMADEUS”, Orkiestrą Kameralną Filharmonii Narodowej w Warszawie, Toruńską Orkiestrą Kameralną, Orkiestrą Kameralną „LEOPOLDINUM”, „Capellą Bydgostiensis” oraz wieloma orkiestrami filharmonicznymi (m.in. Warszawa, Opole, Zielona Góra, Lublin, Wałbrzych, Bydgoszcz, Kielce, Kalisz) u boku najlepszych dyrygentów m.in. Agnieszka Duczmal, Tadeusz Wojciechowski, czy Robert Debbaut (USA).

W 2002 roku został zaproszony przez czołowego polskiego pianistę Waldemara Malickiego do grania z nim Quinteto Tango Nuevo - zespole wzorowanym na kwintecie Astora Piazzolli.
Występował na wielu festiwalach m.in. „Muzyka w Starym Krakowie”, Letni Festiwal Filharmonii Narodowej, EuroArt Meeting we Wrocławiu, czy „Toruń - Muzyka i Architektura”. Współpracuje także z Polskim Wydawnictwem Muzycznym w Krakowie.

Występuje z wybitnymi muzykami sceny krajowej i międzynarodowej m.in. z Waldemarem Malickim - fortepian, Iwoną Hossą - sopran czy Karoliną Jaroszewską - wiolonczela.

Ma w swoim dorobku 3 płyty kompaktowe:
- Pierwsza nosi tytuł „Astor Piazzolla” i przez krytykę została określona jako „jedno z najważniejszych
  osiągnięć fonograficznych roku 2002” - Luna Music 069-02.
- Druga nagrana i wydana w 2003 roku zatytułowana jest „Regreso al Sur” i trafiła na listę bestsellerów
  tygodnika „WPROST” - DUX 0415.
- Trzecia płyta ukazała się pod koniec roku 2004 i została nagrana wspólnie z Orkiestrą „Capella
  Bydgostiensis” pod batutą Bernarda Chmielarza. Nosi tytuł „SOLEDAD” - 4Art Music.

Obecnie Krzysztof Meisinger jest studentem Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie mgr Krzysztofa Pełecha a także w Musikschule w Koblenz w klasie mistrzowskiej Aniello Desiderio.


 

Krzysztof Czerwiński - urodzony w Poznaniu dyrygent, organista i pedagog.

Naukę gry na fortepianie rozpoczął pod kierunkiem Ireny Wyrzykowskiej-Mondelskiej, profesora Akademii Muzycznej w Poznaniu.
Jest absolwentem Państwowej Szkoły Muzycznej im. Henryka Wieniawskiego (tzw. "Poznańskiej Szkoły Talentów"), w klasie organów prof. Józefa Serafina (dyplom 2000).

Odbył studia muzyczne w Eastman School of Music (University of Rochester) w Nowym Jorku, w klasie dyrygentury orkiestrowej, dyrygentury chóralnej, organów, śpiewu solowego, pedagogiki wokalnej i muzyki kościelnej.
Stypendysta Birmingham Conservatoire (University of Central England, Birmingham) w Anglii. Studia drugiego stopnia w klasie dyrygentury chóralnej, dyrygentury orkiestrowej, śpiewu i dawnej praktyki wykonawczej.  

Przebieg działalności artystycznej Krzysztofa Czerwińskiego przedstawia się następująco:

  • Od 1997 do 2003 - stała współpraca z Poznańskim Chórem Katedralnym, gdzie przeszedł przez wszystkie szczeble działalności; początkowo pełnił funkcję akompaniatora, później asystenta dyrektora chóru, w końcu podjął pracę pedagoga odpowiedzialnego za kształcenie solistów i dyrygenta Zespołu Kameralnego Poznańskiego Chóru Katedralnego
  • Od 2004 do 2006 - asystent dyrektora muzycznego szkoły chóralnej (Lichfield Cathedral School) i asystent dyrygenta profesjonalnego chłopięco-męskiego chóru katedralnego (Lichfield Cathedral Choir) w Wielkiej Brytanii
  • Od 2004 do 2006 - dyrygent Chóru Kameralnego Konserwatorium w Birmingham (Birmingham Conservatoire Chamber Choir)
  • Od 2005 - założyciel, dyrektor artystyczny i dyrygent Polskiej Orkiestry Barokowej
  • Od 2006 - inicjator i dyrektor artystyczny Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Organowej i Kameralnej w Komornikach

Odbył szereg zagranicznych podróży artystycznych (koncertował m.in. w Austrii, Francji, Holandii, Niemczech, Rosji, Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii).

Jego repertuar obejmuje utwory od średniowiecza do współczesności.

Krzysztof Czerwiński jest laureatem szeregu nagród:

  • 1998 r. - Stypendium Muzyczne Ministra Kultury i Sztuki
  • 2000 r. - Stypendium Artystyczne Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • 2002 r. - Główna Nagroda na konkursie organizowanym przez Amerykański Związek Organistów (American Guild of Organists), Connecticut, USA
  • 2003 r. - Stypendium Eastman School of Music, University of Rochester, New York, USA
  • 2004 r. - I miejsce na Konkursie Organowym Amerykańskiego Związku Organistów, Buffalo, New York, USA
  • 2004 r. - Nagroda "Eastman Professional Career Development Grant", Eastman School of Music, University of Rochester, New York, USA
  • 2004 r. - I miejsce na Konkursie Organowym Uniwersytetu West Chester - "West Chester University's Organ Competition", Philadelphia, Pennsylvania, USA
  • 2004 i 2005 r. - Stypendium Konserwatorium w Birmingham, Uniwersytet Środkowej Anglii (Birmingham Conservatoire, University of Central England)
  • 2006 r. - Stypendium Fundacji Szekspirowskiej "Kathleen & Margery Elliott Scholarship", Birmingham, Anglia
  • 2006 r. - Stypendium Rządu Brytyjskiego - Fundusz Unii Europejskiej (HEFCE European Union Fund, UK)

Krzysztof Czerwiński zajmuje się także pedagogiką muzyczną. Od 2004 do 2006 roku był nauczycielem śpiewu, emisji głosu, kształcenia słuchu i teorii muzyki w katedralnej szkole chóralnej (Lichfield Cathedral School) w Anglii, gdzie również pełnił funkcję asystenta dyrektora muzycznego szkoły.

Więcej informacji na stronie internetowej www.czerwinski.art.pl

Październik 2006


 

Alina Kurczewska - dziennikarka. Ojciec – Jerzy Kurczewski był założycielem Poznańskiego Chóru Chłopięcego, w latach 1945 – 1990 – jego dyrektorem i dyrygentem. Atmosfera rodzinnego domu, wpływ osobowości ojca i stały kontakt z muzyką zadecydowały o dokonanym przez nią wyborze zawodu.
Poznańską Akademię Muzyczną ukończyła z wyróżnieniem w klasie fletu Krystyny Kordyl-Budy (1997).
Od tego samego roku związana z Rozgłośnią Poznańską PR, później przekształconą w Radio Merkury, uprawia publicystykę muzyczną na antenach poznańskiej i ogólnopolskiej. Prowadziła własne, autorskie audycje w programie
II PR, relacjonowała ważne poznańskie wydarzenia, łącznie z Konkursami Skrzypcowymi im. H. Wieniawskiego, przygotowywała reportaże muzyczne. Laureatka wyróżnienia na Międzynarodowym Konkursie Audycji Muzycznych w Brnie (1998) Zespołowej Nagrody Przewodniczącego Komitetu ds. Radia i Telewizji (1987), Głównej Nagrody na I Ogólnopolskim Konkursie

im. Jaba Webera (1997). Od 1995 roku po śmierci ojca prowadzi Fundację „Szkoła Chóralna Jerzego Kurczewskiego”. Jest członkiem Zarządu Towarzystwa Muzycznego im. H. Wieniawskiego.

                                                                     
                                                                                                                           
  do góry

 


Koncert
16 czerwca (sobota) godz. 19.00
Wiry, kościół pw.św.Floriana

Wykonawcy:

Ewa Polska – organy (Bydgoszcz)

Przemysław Wawrzyniak – dudy szkockie (Poznań)

ks. kan. Kazimierz Szachowicz, Przemysław Wawrzyniak - prowadzenie koncertu
 

Program:

„Muzyka z różnych stron świata…”

   

 

 

Ewa Polska - muzyk instrumentalista i menadżer kultury, pełni funkcję organisty w kościele pw. św. Andrzeja Boboli przy Placu Kościeleckich w Bydgoszczy, jest również wykładowcą Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Ponadto koncertuje w ramach wielu festiwali muzycznych w kraju i za granicą oraz współpracuje z Filharmonią Pomorską.
Urodzona w 1976 roku w Warszawie.
Edukację muzyczną rozpoczęła w Państwowej Szkole Muzycznej
st. Podstawowego i Licealnego im. Karola Lipińskiego w Lublinie w klasie organów Sławomira Kurczaby.
W 2000 r. uzyskała dyplom w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego
w Bydgoszczy w klasie organów prof. Piotra Grajtera i ad. Radosława Marca.
Jest również absolwentką Wyższej Szkoły Umiejętności Społecznych w Poznaniu na wydziale: Zarządzanie i Marketing, specjalność: Menadżer Kultury. Uczestniczyła w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez

m.in: J.Regnere, J.Gembalskiego, T. Stangiera i L. Lohmama.
Laureatka II nagrody (I nie przyznano) między-uczelnianego konkursu na fugę. Koncertowała w ramach wielu festiwali muzycznych w kraju i za granicą. Współpracuje z Filharmonią Pomorską. Dokonała nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia.
Jest pomysłodawcą i inicjatorem koncertów organowych w Krakowie i Bydgoszczy.

Jest pełnomocnikiem Zarządu Stowarzyszenia "Pro Musica Organa", współzałożycielem i prezesem Kujawsko- Pomorskiego Towarzystwa Miłośników Muzyki Organowej, dyrektorem artystycznym Bydgoskich Wieczorów Organowych i Letnich Koncertów Muzyki Organowej i Kameralnej.

 

Przemysław Wawrzyniak – były perkusista bluesowo-rockowy od wielu lat zafascynowany world music gra tez na fletach i boranie – irlandzki bęben oraz instrumentach perkusyjnych.
Uczeń szkockiego dudziarza Lindsaya Davidsona, zaangażowany w wiele projektów muzycznych (np. grał w musicalu Piotruś Pan w reżyserii Janusza Józefowicza) w warszawskim teatrze „Roma”.

 

                                                                                                                         do góry

 


Koncert
23 czerwca (sobota) godz. 19.00
Komorniki, kościół pw.św.Andrzeja Apostoła

Wykonawcy:

Chłopięcy Chór Katedralny – „Pueri Cantores Tarnovienses” (Tarnów)
Dyrygent: ks. Andrzej Zając

ks. Grzegorz Piekarz – dyrygent, organy (Tarnów)

Alina Kurczewska – prowadzenie koncertu
 

Program:

Część I  - chór a cappella
1) chorał gregoriański - Spiritus Domini (Introit na Zesłanie Ducha Św.)
2) Mikołaj Gomółka (ok.1535-ok.1609) - Szczęśliwi, którzy (Ps. 28)
3) Wacław z Szamotuł (ok.1526-ok.1560) - Ego sum pastor bonus
4) Giovanni P. da Palestrina (1525-1594) - Regina caeli
5) Giovanni P. da Palestrina (1525-1594) - Sicut cervus
6) Grzegorz G. Gorczycki (ok.1667-1734) - Gaude Maria Virgo
7) Feliks Nowowiejski (1877-1946) - Ave Maria
8) Vytautas Miškinis (1954-) - Gloria Patri
9) Józef Świder (1930-) - Alleluja. Chwalcie Pana (Ps. 150)
10) Józef Świder (1930-) - Do kraju tego
11) Wojciech Kilar (1932-) - Dona nobis pacem
12) Siegfried Karg-Elert (1877-1933) – Chorał z improwizacji na organy „Nun danket
     alle
Gott” (organy solo)

Część II – chór z organami
1) Marian Sawa (1937-2005) - Regina caeli
2) Cesar Franck (1822-1890) - Domine non secundum
3) Flor Peeters (1903-1986) - Jubilate Deo

 

 

 

Chłopięcy Chór Katedralny "PUERI CANTORES TARNOVIENSES" został założony przy Bazylice Katedralnej w Tarnowie przez
ks. Andrzeja Zająca w marcu 1981. Inicjatorem powstania chóru był ówczesny biskup tarnowski Jerzy Ablewicz. Tworząc przy Bazylice Katedralnej w Tarnowie chór chłopięcy, nawiązano w ten sposób do dawnej tradycji kościelnej śpiewu chórów chłopięcych w kościołach katedralnych. Podstawowym zadaniem chóru jest wykonywanie śpiewów podczas uroczystej liturgii w Tarnowskiej Katedrze, zwłaszcza tych, którym przewodniczy Biskup Ordynariusz.

Tak określone główne zadanie chóru wpływa jego repertuar, który tworzą zarówno utwory przydatne w liturgii jak i wykonywane podczas koncertów; śpiewy gregoriańskie i wielogłosowe śpiewy religijne wszystkich epok stylistycznych, od renesansu do współczesności.

Uniwersalność, różnorodność i artystyczna wartość repertuaru pozwala chórowi prowadzić aktywną działalność koncertową oraz uczestniczyć w licznych festiwalach i konkursach muzycznych krajowych i zagranicznych.

Podczas podróży zagranicznych chór wystąpił w 14 krajach Europy: Austria (1987,1991, 1996) Belgia (1993, 1994, 1996) Czechy (1995, 2002), Dania (1992), Francja (1990, 1994, 1997, 1998), Grecja (2000, 2005), Hiszpania(1997), Holandia (1990, 1991, 1992, 1993, 1996), Malta (2003), Niemcy (1985, 1987, 1990, 1991, 1992, 1994, 1996, 1998), Słowacja (1993, 2000), Szwecja (1993), Szwajcaria (1997), Wielka Brytania (1994), Włochy (1987, 1989, 1991, 1999, 2000, 2001), Węgry (2004).

Chór brał udział w wielu festiwalach muzycznych w kraju i za granicą, zdobywając nagrody i wyróżnienia. Do ważniejszych festiwali krajowych należą: Festiwal Chórów Chłopięcych w Poznaniu (1989), Tydzień Talentów w Tarnowie (1989), Festiwal Muzyki Sakralnej "Gaude Mater" w Częstochowie (1992, 1996), Ogólnopolski Turniej Chórów "Legnica Cantat" (1993, 1999), Ogólnopolski Festiwal "Schola Cantorum" w Kaliszu (1999), do zagranicznych natomiast: Międzynarodowe Kongresy "Pueri Cantores" w Rzymie (1987), Maastricht (1990), Salzburgu (1996); Międzynarodowy Festiwal Chóralny w Loreto (1989, 1999); Międzynarodowy Festiwal Chóralny w Arnhem - Holandia (1991); Europejski Festiwal Chóralny w Kalundborg - Dania (1992); Międzynarodowy Festiwal Chóralny w Oskarshamn - Szwecja (1993); Międzynarodowy Festiwal Katedralnych Chórów Chłopięcych w Antwerpii - Belgia (1993, 1996); Festiwal Chórów Dziecięcych w
Nantes - Francja (1994); Festiwal Chóralny w Ołomuńcu - Czechy (1995); Międzynarodowy Festiwal Muzyczny w Cantonigros - Hiszpania (1997); Niemiecki Festiwal "Pueri Cantores" w Kolonii (1998); Europejski Konkurs Chórów Katedralnych w Noyon - Francja (1998), 20 Międzynarodowy Festiwal Chóralny "ALPE ADRIA" w Trieście (2000), 8 Międzynarodowy Konkurs Chóralny w Atenach (2000), Międzynarodowy Festival Chóralny w Fano (2001), Międzynarodowy Festiwal Muzyki Adwentowej i Bożonarodzeniowej w Pradze (2002), Międzynarodowy Festiwal Chóralny na Malcie (2003), Międzynarodowy Konkurs Muzyki Sakralnej w Preveza/Grecja (2005).

W swoim dorobku fonograficznym chór ma cztery płyty kompaktowe: CHRISTE ADORAMUS TE (1993), CANTATE DOMINO (1997), KOLĘDY (1997), O GLORIOSA DOMINA (2001) oraz kasetę magnetofonową
VENI EMMANUEL (1992) z motetami adwentowymi i kolędami. Nagrywał także dla Polskiego Radia i Telewizji.

 

Ks. Andrzej Zając (ur. 1944) dyrektor i dyrygent chóru; studia filozoficzno-teologiczne odbył w latach 1962-1969 w Instytucie Teologicznym w Tarnowie i tu otrzymał święcenia kapłańskie. W 1969. uzyskał magisterium z teologii na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim na podstawie pracy z zakresu socjologii religii. W latach 1972-1977 odbył studia w Instytucie Muzykologii Kościelnej KUL, uzyskując magisterium z muzykologii oraz licencjat z teologii.
Na Akademii Muzycznej w Poznaniu przeprowadził przewody artystyczne w dziedzinie chóralistyki: w 1995 - doktorat, 2000 - habilitacja, 2004 - profesura. W lutym 2005 roku otrzymał z rąk Prezydenta RP tytuł profesora sztuk muzycznych. Od 2001 r. jest kierownikiem Katedry Muzyki Kościelnej na Wydziale Historii Kościoła Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie, od września 2005 jest profesorem nadzwyczajnym sztuk muzycznych Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie. Wykłada również na Wydziale Teologicznym w Tarnowie oraz w Diecezjalnym Studium Organistowskim w

Tarnowie. W 1981 r. założył przy Katedrze w Tarnowie Chłopięcy Chór Katedralny "PUERI CANTORES TARNOVIENSES" i jest nadal jego dyrektorem i dyrygentem. Jest twórcą Polskiej Federacji "PUERI CANTORES", którą założył w 1992 r. i włączył do Federacji Międzynarodowej. Był inicjatorem i głównym organizatorem I Krajowego Kongresu Polskiej Federacji "PUERI CANTORES" w Tarnowie (26-29.06.1997), oraz współorganizatorem II Krajowego Kongresu w Krakowie (23-25. 06.2000). W latach 1992 - 2004 pełnił funkcję Prezydenta Polskiej Federacji PUERI CANTORES, - obecnie jest jej honorowym prezydentem.


 

Ks. Grzegorz Piekarz urodził się w 1970 roku w Porębie Spytkowskiej k. Brzeska. Studia filozoficzno-teologiczne odbył w latach 1990-96 w Wyższym Seminarium Duchownym w Tarnowie i uzyskał stopień magistra teologii.
W trakcie studiów teologicznych ukończył z wyróżnieniem Średnią Szkołę Muzyczną w Tarnowie (1996) w klasie organów dr Mieczysława Tulei. W 1996 r. otrzymał święcenia kapłańskie. W latach 1996 - 1999 pracował jako wikariusz w Bochni w parafii św. Pawła Apostoła, gdzie założył i prowadził dziewczęcy chór parafialny Schola Sancti Pauli (obecnie Puellae Sancti Pauli). W latach 1999-2004 studiował na Akademii Muzycznej w Krakowie w dwóch specjalnościach: dyrygentura chóralna - klasa prof. Jerzego Kurcza; oraz Muzyka kościelna - klasa organów dr hab. Krzysztofa Latały. Uczelnię tę ukończył w 2004 r. uzyskując dyplom magistra sztuki z oceną celującą.
W tym samym czasie studiował na Wydziale Teologicznym Papieskiej Akademii Teologicznej w Krakowie. W 2001 roku uzyskał stopień licencjata teologii, a w

styczniu 2006 stopień doktora teologii z zakresu historii liturgii. Pracę doktorską na temat Wkład Katedry Organów Akademii Muzycznej w Krakowie w rozwój muzyki kościelnej w Polsce pisał pod kierunkiem ks. prof. dr hab. Stefana Koperka na Wydziale Teologicznym PAT. W 2006 roku ukończył podyplomowe studium chórmistrzowskie na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Jeszcze w czasie studiów współpracował z Chłopięcym Chórem Katedralnym Pueri Cantores Tarnovienses. Uczestniczył w wakacyjnych obozach szkoleniowych chóru, kilkakrotnie wyjeżdżał z chórem na tournee zagraniczne jako akompaniator, podczas których prezentował także solową muzykę organową w kilku miastach Europy: Lyon, Rzym, Bolonia, Stuttgart, Saarbrücken, Bonn, Ulm, Barcelona.
Od września 2005 roku jest dyrektorem Diecezjalnego Studium Organistowskiego w Tarnowie i kierownikiem Referatu Muzyki Kościelnej Kurii Diecezjalnej w Tarnowie. 7 lutego 2006 r. został mianowany przez biskupa tarnowskiego asystentem dyrygenta Chłopięcego Chóru Katedralnego Pueri Cantores Tarnovienses i drugim dyrygentem zespołu. Prowadzi także emisję głosu z głosami męskimi. Jest sekretarzem zarządu Polskiej Federacji Pueri Cantores oraz członkiem Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych.


 

Alina Kurczewska - dziennikarka. Ojciec – Jerzy Kurczewski był założycielem Poznańskiego Chóru Chłopięcego, w latach 1945 – 1990 – jego dyrektorem i dyrygentem. Atmosfera rodzinnego domu, wpływ osobowości ojca i stały kontakt z muzyką zadecydowały o dokonanym przez nią wyborze zawodu.
Poznańską Akademię Muzyczną ukończyła z wyróżnieniem w klasie fletu Krystyny Kordyl-Budy (1997).
Od tego samego roku związana z Rozgłośnią Poznańską PR, później przekształconą w Radio Merkury, uprawia publicystykę muzyczną na antenach poznańskiej i ogólnopolskiej. Prowadziła własne, autorskie audycje w programie II PR, relacjonowała ważne poznańskie wydarzenia, łącznie z Konkursami Skrzypcowymi im. H. Wieniawskiego, przygotowywała reportaże muzyczne. Laureatka wyróżnienia na Międzynarodowym Konkursie Audycji Muzycznych w Brnie (1998) Zespołowej Nagrody Przewodniczącego Komitetu ds. Radia i Telewizji (1987), Głównej Nagrody na I Ogólnopolskim Konkursie

im. Jaba Webera (1997). Od 1995 roku po śmierci ojca prowadzi Fundację „Szkoła Chóralna Jerzego Kurczewskiego”. Jest członkiem Zarządu Towarzystwa Muzycznego im. H. Wieniawskiego.

                                                                                                                     do góry

 


Koncert Zamykający festiwal
1 lipca (niedziela) godz. 19.00
Wiry, kościół pw.św.Floriana

Wykonawcy:

Józef Serafin – organy (Warszawa/Kraków)

Zespół Muzyki Dawnej „Ars Antiqua” (Bierzwnik)
Kierownik Artystyczny: Adam Deneka

Alina Kurczewska – prowadzenie koncertu
 

Program:

1) Dietrich Buxtehude (1637-1707)
          - Passacaglia d-moll

          - Preludium Chorałowe: “Nun bitten wir den heiligen Geist”
2) Johann Sebastian Bach (1685-1750)
         
- Passacaglia c-moll, BWV 582
3) Marian Sawa (1937-2005)
         
- Obrazki taneczne na organy (1987)

***

1) Juan del Encina (XVI w.) - Fatal la Parte
2) Ludwig van Beethoven (1770-1827) – Marsz
3) Franz Schubert (1797-1828) – Rosamunda
4) Anonim (XVII w.) – Childgrove
5) Oskar Kolberg (1814-1890) - Wysed Maciek
6) Pierre Attaingnant (XVI w.) – Tourdion
7) Marion Michels (XX w.) – Taniec (1994)
8) Anonim (XVI w.) - Indian Queen
9) Anonym (XIII w.) – Inperayritz
10) Wacław z Szamotuł (c.1526-c.1560) - Błogosławiony Cz
łowiek
11) Mikołaj Gomółka (c.1535-c.1609) - Psalm 64

Skład Zespołu:
Maria Deneka – flet (sopranino, sopranowy, altowy, tenorowy, basowy), instrumenty perkusyjne
Angelika Chodkiewicz – flet (sopranino, sopranowy, altowy, tenorowy, basowy), śpiew, bęben
Daria Chodkiewicz
– flet (sopranowy, altowy), śpiew, instrumenty perkusyjne
Paulina Igielska – flet (sopranowy, altowy, tenorowy, basowy)

 

 

 

Józef Serafin - organista i pedagog. Urodzony 1 maja 1944 w Krakowie.

W 1968 ukończył z odznaczeniem Państwową Wyższą Szkołę Muzyczną w Krakowie, gdzie studiował w klasie organów Bronisława Rutkowskiego i Jana Jargonia. W latach 1970-72 odbył studia w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Wiedniu pod kierunkiem Antona Heillera, uzyskując dyplom z odznaczeniem i nagrodę specjalną.

Jest laureatem pierwszych nagród na OGÓLNOPOLSKIM KONKURSIE MUZYKI DAWNEJ w Łodzi (1964), OGÓLNOPOLSKIM KONKURSIE ORGANOWYM w Warszawie (1967) i MIĘDZYNARODOWYM KONKURSIE ORGANOWYM w Norymberdze (1972).

Koncertował w niemal wszystkich krajach Europy, a także w Japonii, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych. Dokonał licznych nagrań radiowych i telewizyjnych w kraju oraz za granicą, a także płytowych dla takich firm, jak Polskie Nagrania, Veriton, EMI-Electrola, Motette, Aulos, DUX.

Józef Serafin jest profesorem Akademii Muzycznej w Warszawie oraz profesorem i kierownikiem Katedry Organów w Akademii Muzycznej w Krakowie. Był również wykładowcą uniwersytetów w Japonii, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych. W 1996 prowadził klasę mistrzowską w Seulu w Korei Południowej. Brał udział w pracach jury międzynarodowych konkursów organowych w Norymberdze, Pradze, Manchesterze, Beauvais i Gdańsku.

Od wielu lat jest kierownikiem artystycznym MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU MUZYKI ORGANOWEJ I KAMERALNEJ w Kamieniu Pomorskim oraz Leżajsku.

 


 

Zespół Muzyki Dawnej „Ars Antiqua” z Bierzwnika powstał w 1989 r. Koncertuje w całej Polsce oraz wielu krajach Europy. Program koncertów obejmuje muzykę polską i europejską od średniowiecza do baroku wykonywaną w stylowych strojach z epoki oraz na kopiach renesansowych fletów podłużnych. Zespół „ARS ANTIQUA” jest zapraszany na wiele imprez centralnych organizowanych m.in. przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu, Kancelarię Premiera R.P. Koncertował na uroczystości wręczenia stypendiów najlepszym uczniom w Polsce, na Zamku Królewskim w Warszawie podczas finału konkursu „Europa w szkole”.

Był również zaproszony na uroczystości z udziałem Prezydenta R.P. oraz wystąpił, jako jedyny zespół dziecięcy na świecie, podczas prywatnego spotkania Ojca Świętego Jana Pawła II z delegatami z całego świata podczas Kongresu Eucharystycznego we Wrocławiu w 1997 r.

Zespół koncertował w wielu miastach Polski (m.in. Warszawa, Poznań, Wrocław, Szczecin, Kalisz, Gdańsk, Gorzów Wlkp., Elbląg, Zielona Góra), a także za granicą w Niemczech (Hamburg, Berlin, Frankfurt n/O, Guben, Darmstadt, Stuttgart), we Francji (Marainville, Orlean, Mirecourt, Paryż, Angers, Dijon, Lyon), na Litwie (Wilno, Czarny Bór), w Portugalii (Porto, Vila Nova de Gaia, Vilar do Paraiso), we Wloszech (Florencja, Rimini), w Danii (Aabybro), w Szwecji (Malmo), w Anglii (Eastbourne, Bexhill, Seaford, Wannock, Michelham). "ARS ANTIQUA" brała też udział w Międzynarodowych Festiwalach Muzycznych w Mirecourt we Francji oraz w Neerpelt w Belgii, w ramach którego wystąpiła z koncertem na terenie Holandii. Zespół został zaproszony na 46. Międzynarodowy Kongres Eucharystyczny we Wrocławiu występując przed spotkaniem z Ojca Świętego z jego delegatami. Wziął też udział w obchodach milenijnych 1000-lecia Gdańska. Zespół nagrywał dla radia i telewizji francuskiej, niemieckiej, portugalskiej i polskiej.

„Ars Antiqua,” mieszkając w Bierzwniku, reprezentuje grupę muzyczną znajdującą się na Europejskim Szlaku Cysterskim występującą w miejscowościach, którym bliska jest kultura Zakonu Cystersów. Najbliższe plany to występy w Polsce oraz trasa koncertowa w dniach 26.08. do 02.09.2007r. obejmująca Krummhorn-Niemcy, Groningen, Delfzijl  i Loppersum w Holandii.

 

Adam Deneka ukończył studia magisterskie w zakresie wychowania muzycznego na Wyższej Szkole Pedagogicznej w Bydgoszczy (1988r.) i studia podyplomowe muzyki dawnej w Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli w Katowicach (1989r.). Jest aktualnie nauczycielem muzyki, sztuki i języka angielskiego w Gimnazjum Publicznym w Bierzwniku. W oświacie pracuje od 29 lat. Od wielu lat prowadzi dziecięce zespoły muzyki dawnej: „ARS ANTIQUA” znany w kraju i za granicą oraz „DIVERTIMENTO” młodszą grupę będącą zapleczem artystycznym dla zespołu starszego. Adam Deneka jest nauczycielem bardzo aktywnym społecznie, o czym świadczy fakt organizowania od 13 lat Ogólnopolskich Warsztatów Artystycznych Zespołów Muzyki Dawnej w Bierzwniku, Chojnie oraz Trzcińsku Zdroju, nad którymi sprawuje opiekę merytoryczną. Jako wykładowca dzieli się swoim doświadczeniem z nauczycielami prowadzącymi zespoły muzyki dawnej i doskonali ich umiejętności. Jest prezesem Stowarzyszenia Społeczno Kulturalnego Miłośników Bierzwnika, które ma na celu promowanie uzdolnionej artystycznie młodzieży mieszkającej na wsi. Prowadzi profesjonalne konsultacje z zakresu metodyki nauczania gry na flecie podłużnym i zajęcia otwarte dla nauczycieli rozpoczynających prace. Adam Deneka współpracuje od wielu lat z Wojewódzkim Ośrodkiem Metodycznym w Gorzowie Wlkp. w dziedzinie upowszechniania kultury muzycznej wśród dzieci i młodzieży. W 2001r. uzyskał awans na stopień nauczyciela dyplomowanego, a także został ekspertem ds. muzyki  i awansu nauczycieli wpisanym na listę Ministerstwa Edukacji Narodowej. Prowadzony przez Adama Denekę zespół „ARS ANTIQUA” koncertował w całej Europie (Francja, Niemcy, Anglia, Portugalia, Litwa, Dania Belgia, Holandia, Włochy) oraz wielu miastach Polski zdobywając wiele prestiżowych nagród na festiwalach muzycznych przeznaczonych dla młodzieży ( Portugalia, Francja, Belgia, w Polsce: Kalisz, Szczecin). Za wybitne osiągnięcia artystyczne promujące Polskę i region w kraju i za granicą Adam Deneka był wielokrotnie nagradzany przez Ministra Edukacji Narodowej , Ministra Kultury oraz Wojewodę Gorzowskiego. Za swoją działalność pedagogiczną otrzymał Medal Komisji Edukacji Narodowej (1998) - najwyższe odznaczenie resortowe, a także Odznakę Zasłużony Działacz Kultury (1997r.). Adam Deneka, specjalizuje się w organizacji warsztatów artystycznych dla zespołów muzyki dawnej oraz prowadzi zajęcia z tej dziedziny zarówno w Polsce jak i za granicą, chętnie podejmując się zadania tworzenia nowych grup muzycznych na Europejskim Szlaku Cysterskim.


 

Alina Kurczewska - dziennikarka. Ojciec – Jerzy Kurczewski był założycielem Poznańskiego Chóru Chłopięcego, w latach 1945 – 1990 – jego dyrektorem i dyrygentem. Atmosfera rodzinnego domu, wpływ osobowości ojca i stały
kontakt z muzyką zadecydowały o dokonanym przez nią wyborze zawodu.
Poznańską Akademię Muzyczną ukończyła z wyróżnieniem w klasie fletu
Krystyny Kordyl-Budy (1997).
Od tego samego roku związana z Rozgłośnią Poznańską PR, później przekształconą w Radio Merkury, uprawia publicystykę muzyczną na antenach poznańskiej i ogólnopolskiej. Prowadziła własne, autorskie audycje w programie II PR, relacjonowała ważne poznańskie wydarzenia, łącznie z Konkursami Skrzypcowymi im. H. Wieniawskiego, przygotowywała reportaże muzyczne. Laureatka wyróżnienia na Międzynarodowym Konkursie Audycji Muzycznych w Brnie (1998) Zespołowej Nagrody Przewodniczącego Komitetu ds. Radia i Telewizji (1987), Głównej Nagrody na I Ogólnopolskim Konkursie

im. Jaba Webera (1997). Od 1995 roku po śmierci ojca prowadzi Fundację „Szkoła Chóralna Jerzego Kurczewskiego”. Jest członkiem Zarządu Towarzystwa Muzycznego im. H. Wieniawskiego.

 

                                                                                                                            do góry


Noty biograficzne opracowano na podstawie materiałów nadesłanych przez artystów.

 

 
 


Ogólnopolski Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej Komorniki 2007
 Gminny Ośrodek Kultury  62-052 Komorniki, ul. Stawna 7/11
tel  061  8 107 449
gokkomorniki@wp.pl , www.komorniki.pl